Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124 ... 488  Nästa
Vad har du gjort idag? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vad har du gjort idag?
Incognita skrev:
Jag har myst intill min sovande lille son. :08: Vad söt han är när han sover!

Idag har vi bl.a. diskuterat hur det kan komma sig att något som delas med noll blir noll.

Bra fråga - eftersom det inte stämmer.

10 augusti 2012, 00:25
Moderator
Schueberird skrev:
Incognita skrev:

Idag har vi bl.a. diskuterat hur det kan komma sig att något som delas med noll blir noll.

Gör det inte? :) Då fick vi lära oss fel i alla dessa år. Vad blir det då, och varför?

10 augusti 2012, 00:33
Moderator
Incognita skrev:
Schueberird skrev:
Incognita skrev:

Gör det inte? :) Då fick vi lära oss fel i alla dessa år. Vad blir det då, och varför?

Duktig handi! Den säger att division med 0 inte är tillåtet. Men så bra då - det är ju vad jag alltid har tyckt. Påminn mig att berätta det för min son imorgon, är ni snälla!

10 augusti 2012, 00:40
Moderator
Jag trodde att det var en så'n där konstruktion som man var tvungen att bara acceptera hur ologisk den än var. :P

10 augusti 2012, 00:44
Medlem
Division med noll är förbjudet! Jag hade en lärare i fourieranalys som kom från Ryssland, och brukade säga att han skulle polisanmäla de som delade med noll på tentan. I Ryssland satt man dem i ryskt fängelse menade han.

När man delar med noll är svaret odefinierar. Gränsvärdet av 1/x då x går mot oändligheten är just oändligheten. Ju minde tal man delar med desto större blir resultatet. Division med noll är den inversa operationen till multiplikation med noll. Multiplikation med noll blir alltid noll. Det går inte att hitta något tal som vid multiplikation med noll ger ett annat resultat än noll därför är den inversa operationen odefinierad. Det är även denna egenskap som kännetecknar talet noll.

10 augusti 2012, 00:47
Moderator
Ha ha, precis det där tänkte jag idag men utan facktermerna. Då mina lärare dessvärre var betydligt mer pragmatiska (läste bara upp till A-matte) fick jag leva i villfarelsen att man helt enkelt säger att det blir noll fastän det inte går att dela något med noll. Nå, det skall min son få slippa. Det är ju tur att man umgås med aspergare så att man kan få en chans att rätta till alla dumheter de tutade i en i skolan.

10 augusti 2012, 00:56
Moderator
Det var nog med den kunskapen som med alla de nya biofilmerna: de hade inte kommit till min lilla håla än. ;)

10 augusti 2012, 00:59
Moderator
Incognita skrev:
Duktig handi! Den säger att division med 0 inte är tillåtet. Men så bra då - det är ju vad jag alltid har tyckt.

"Calcul Engine" på min Mac är duktigare – säger "inf". Kanske riktiga räknare gör det?

10 augusti 2012, 01:03
Medlem
Min 20 år gamla "scientific calculator" säger "-E-", det vill säga "Error".

Idag har jag byggt byggt byggt byggt byggt byggt byggt byggt bygg tbygg tbygg tbygg tbygg tbygg tbygg tbygg tbygg tbyg gtbyg gtbyg gtbyg gtbyg gtbyg gtbyg gtbyg gtby ggtby ggtby ggtby ggtby ggtby ggtby ggtby ggtby ggtb yggtb yggtb yggtb yggtb yggtb yggtb yggtb yggt byggt byggt byggt byggt byggt byggt byggt byggt.

10 augusti 2012, 01:12
Moderator
Idag har jag köpt fem säsonger av den aspiga serien Doc Martin för 267kr inklusive frakt. :D

11 augusti 2012, 00:03
Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124 ... 488  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.