Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Att avkräva trohet och vara trogen i ett förhållande 

Trohet?
Det enda rätta! 46%  46%  [ 6 ]
Ibland, ibland inte... 31%  31%  [ 4 ]
Partnern ska vara trogen men jag vill vara fri 15%  15%  [ 2 ]
Partnern får knulla runt men jag är trogen 8%  8%  [ 1 ]
Nej, vad är det för tråkig skit? Knulla runt obehärskat är grejen! 0%  0%  [ 0 ]
Fan vad du är äcklig och sexfixerad. Sluta, jag är asexuell och mår dåligt av dina trådar! 0%  0%  [ 0 ]
Bajsa på dig! 0%  0%  [ 0 ]
Antal röster : 13

Att avkräva trohet och vara trogen i ett förhållande 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Att avkräva trohet och vara trogen i ett förhållande
Är det bra? Eller är man en gammaldags skitnödig tönt som borde vidga sina vyer?

9 augusti 2012, 15:06
Moderator
Inlägg Re: Att avkräva trohet och vara trogen i ett förhållande
Finns inget enhetssvar. Beror på hur man är lagd och vad man vill med livet. Även om saken kompliceras av att vi lever i en kultur som bara godkänner ett sätt att vara, här som på ett stort antal andra områden, och därför hindrar många som inte fungerar på det sättet från att någonsin bli vuxna i sådant som självkännedom och ansvarstagande.

Bara tre av de ruttna frukterna i kompotten är ju att "ingen" skiljer mellan känslomässig trohet och rent sexuell; att få (även om det har blivit bättre för tillfället i just vårt lilla hörn av världen) skiljer mellan vänskap och sexuell relation så fort det är över könsgränsen; och att bland annat sistnämnda falska ekvation gör att HBTQ-folk inte har någon plats i kompotten.

Förstås bra ändå om båda parter är överens innan förhållandet börjar och också känner sig själva såpass att de kan ta ansvar för sin del av konsekvenserna om det inte blev som de hade tänkt sig. Men det kan man alltså inte begära i praktiken, för då skulle ännu fler tvingas till ofrivilligt förhållandebat (eller vad nu celibat från förhållanden ska heta). Då blir ju plan B att åtminstone skydda eventuella ingående barn. Men komplicerat blir det tyvärr. Det är liksom en inneboende egenskap hos likriktning av det som inte är lika.

9 augusti 2012, 15:14
Moderator
Jag röstade på de två översta alternativen. Jag tycker nämligen att det är viktigt att leva upp till och inte svika det förtroende man har för varandra. Vad det förtroendet bygger på tror jag däremot är något man kan behöva kommunicera om, så att man inte har helt olika syn på vad som är viktigt i en relation och i den tillit man delar.

9 augusti 2012, 15:15
Moderator
Hade jag tolkat "trohet" på det sätt som jag själv lade till en kommentar om samtidigt som Inco skrev hade jag också röstat på de båda översta. Nu fattade jag det som att TS menade rent sexuell trohet och röstade därför på tvåan. Som jag tolkade som "beror på person(er), omständigheter, överenskommelse osv." – inte "ibland och ibland inte som man känner för".

9 augusti 2012, 15:23
Medlem
Man ska inte säga en sak och göra en annan. Röstade på andra och fjärde alternativet.

9 augusti 2012, 15:29
Medlem
Det är klart sim fan att man ska vara trogen. annars kan man gott vara ensam och skämmas. :twisted:

9 augusti 2012, 16:53
Medlem
kullan skrev:
Det är klart sim fan att man ska vara trogen. annars kan man gott vara ensam och skämmas. :twisted:

Håller med dig fullständigt! :09:

11 augusti 2012, 12:47
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.