Re: Tjejer med AS värre än dito killar
Ja, alltså - orkar inte citera någon men jag tänkte att det antagligen handlar om att många tjejer med AS ofta har drag av borderline (ibland felaktigt diagnosticerad då det egentligen rätt och slätt handlar om aspighet i många fall) och att även en möjlig adhd spelar in.
Visst är vi lite bråkiga - se bara på Aspergerforum - vilka är det som tjaffsar mest där för tillfället?
Hormonella humörsvängningar blir ju knappast lättare att hantera om man redan är snabbt uttröttbar och stresskänslig eller känslig och lättkränkt överhuvudtaget, exempelvis.
Med kvinnotjafs menade jag allmänt revirhävdande och intrigerande, att man gaddar ihop sig mot andra kvinnor mm. Rätt vanligt även hos aspergare har jag märkt och eftersom vi ofta ändå är så rigida och tvärsäkra på vår sak så leder det ofta till ännu mer tjafs.
Det finns såklart tjaffsiga killar/män också med attitydproblem och många kvinnor lugna som koögda filbunkar.
En annan orsak kan vara den sena utvecklingen - många, inklusive jag själv ibland, verkar ha någon sorts trotssyndrom som ställer till det. Vi blir lugna och fullvuxna mentalt först långt efter att vi rent kroppsligt vuxit upp - kanske någon gång efter fyrtio?
Kanhända har det även med kvinnoidealet att göra - kvinnan ska vara en omhändertagande, självuppoffrande änglalik varelse. Är man inte det så är man automatiskt ett hår av hin.