Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121 ... 488  Nästa
Vad har du gjort idag? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vad har du gjort idag?
Genomlidit ebola, köpt en ful dum bil med farsan och hämtat ett paket med kläder som får mig att likna en ko. Smashing!

5 augusti 2012, 23:24
Inaktiv
sugmundfreud skrev:
Genomlidit ebola, köpt en ful dum bil med farsan och hämtat ett paket med kläder som får mig att likna en ko. Smashing!

*asgarv*
:lol:

OnT:
Fixat käften inför dagen, gurglat sperma. Nu luktar man som folk.

6 augusti 2012, 11:02
Medlem
Vaknat,lyssnat på musik,ätit varma mackor och gråtit.

6 augusti 2012, 14:38
Moderator
kullan skrev:
Vaknat,lyssnat på musik,ätit varma mackor och gråtit.

Vad är det som har hänt, kullan? :shock: Det verkade ju ordna till sig så bra för dig, äntligen. Skall man bli orolig?

6 augusti 2012, 15:10
Moderator
Zombie skrev:
Just läst att en plats utanför Uppsala vid namn Fullerö, som man just har upptäckt kan ha varit ett viktigare centrum än Gamla Uppsala under ett par tusen år mot Gamla Uppsalas några hundra, som bäst håller på att schaktas bort utan utgrävning för att diverse företag ska bygga någon sorts kommersparadis vid den nya E4-motorvägen och ett amerikanskt företag ska kunna anlägga ett jippofält med "vikingatema". Uppsalas borgerliga kommunpolitiker lär ha varit helt oresonliga i att det SKA genomföras, och genomföras på det viset.

Vet inte hur mycket av vår centrala historia som redan är borta för alltid i schaktmassorna. Mitt för ögonen på alla pålästa människor, inklusive kommunpolitikerna, som vet vad som förstörs. Och utan någon debatt som jag har märkt. Jag råkade få syn på det i en bok, bland diverse andra skandaler som tydligen hör till vardagen i arkeolog- och historikeryrkena.

Det är ju också kutym i byggbraschen att "hittar du underliga saker i jorden, vad du än gör, håll käft! Blir det utgrävningar kan det kosta dig hur mycket som helst." Alla i branschen vet det. (Också en sak jag råkade snappa upp av en ren tillfällighet, men har fått bekräftad sedan dess.) Och här har de ju inte ens ansvariga myndigheter mot sig.

Läste jag just när jag trodde jag äntligen skulle lägga mig. Och jag vet att det finns större skandaler i världen. Jag vill ändå vara fräck nog att inte kalla historia en lyx, utan snarare kalla det en lyx att skita i den så här aktivt, ja, på pin kiv, fast man har alla medel i världen att låta bli. Och hursomhelst påpeka det där om många bäckar små.

*orkar inte leta åsksmilisar också *åsksmiley**

Tydligen går det bra för dem:
Detaljplanen antagen

Måndagen den 28:e maj godkände kommunfullmäktige i Uppsala detaljplanen för Fullerö Park. För oss som på daglig basis arbetar med projektet var detta ett oerhört viktigt och välkommet beslut efter att ha arbetat i tio år för att få en detaljplan godkänd. Beslutet är viktigt också för Uppsala-regionen eftersom vi bland annat kommer att skapa närmare 1 500 nya arbetstillfällen.

FÖP:en på återremiss

Den fördjupade översiktsplanen, FÖP:en, för Storvreta skickades av kommunfullmäktige på minoritetsåterremiss i slutet av mars. FÖP:en kommer åter att tas upp till beslut vid fullmäktiges möte i slutet av april. En FÖP redovisar grunddragen hur markområden ska användas och till vad samt hur den framtida bebyggelseutvecklingen ska ske.

Larm i fackvärlden har säkert redan gått, men det tycks ju inte hjälpa. Borde som minimum starta upprop och namninsamling, om ingen redan har gjort det. Som naturligtvis skulle bli impopulär i bygden både på grund av det "abstrakta" och "akademiska" i att inte gräva bort en bit av vår historia som kan vara många gånger viktigare än Gamla Uppsala och på grund av de arbetstillfällen exploateringsbolaget naturligtvis utlovar.

Med reservation för att jag inte har läst på, stötte bara på sajten nu.

6 augusti 2012, 16:02
Moderator
Zombie skrev:
en bit av vår historia som kan vara många gånger viktigare än Gamla Uppsala

... och minst lika många gånger intressantare. Åtminstone om man någon gång skulle få bukt med vikingamyterna. Men det är det vi aldrig kommer att få så länge kommersialismen (kapitalismen) råder som samhällsideologi.

Och därför kommer väl det vi nu har tekniska möjligheter att få veta som var oanade för bara något årtionde sedan, men som ingen nu levande privatperson inom några få år kan räkna med att tjäna vikingamytspengar på, att ryka för all framtid.

6 augusti 2012, 16:12
Moderator
Zombie skrev:
Zombie skrev:
en bit av vår historia som kan vara många gånger viktigare än Gamla Uppsala

... och minst lika många gånger intressantare. Åtminstone om man någon gång skulle få bukt med vikingamyterna. Men det är det vi aldrig kommer att få så länge kommersialismen (kapitalismen) råder som samhällsideologi.

Och därför kommer väl det vi nu har tekniska möjligheter att få veta som var oanade för bara något årtionde sedan, men som ingen nu levande privatperson inom några få år kan räkna med att tjäna vikingamytspengar på, att ryka för all framtid.

Zombie, vad är det för något som man skulle kunna hitta där om man gjorde rätt? Och hur skulle man göra rätt? Jag antar att grävande måste ske ändå, men betydligt mer varsamt?

Det där jippot låter hemskt tröttsamt alldeles oavsett. Området är ju vilsamt i nuläget, men lär knappast förbli det med all ny kommers. Vilsamma områden borde fridlysas.

6 augusti 2012, 16:21
Moderator
Mer information:
http://www.unt.se/kultur/fullero-park-ar-ett-attentat-mot-historien-1357298.aspx
(Ja, tyvärr information. Alkarp är vad jag kan se noga med fakta*. De kan, möjligen, ha tvingats skärpa sig i något avseende på det år som har gått, men intressen och grundkompetens lär ju inte ha förändrats.)

------------------------
*Såsom
Citera:
För att åstadkomma detta hyper-amerikanska Vikingaland, måste man först ta bort resterna av den riktiga vikingatiden. Det får man inte, men eftersom byggnadsnämnden har fått rykte om sig att vara väldigt bussiga mot exploatörer skall ett område i Fullerö, som all arkeologisk expertis hävdar är proppfull med okända fornlämningar, transporteras bort med bulldozer.

6 augusti 2012, 16:22
Moderator
Jag har gått i skogen, träffat min ytterligt tankspridda psykiater (han är t.o.m. ökänd på apoteken, visade det sig), bytt antidepp på prov, nästan kommit upp i frikort under loppet av en dag, uteslutit diabetes, och köpt en väldig massa älgkött och älgfärs (förlåt snälla fina älgar - det är för överlevnads skull!).

Och sett på Doc Martin förstås, denna underbara serie på nian om en mycket aspig läkare på brittiska landsbygden. :08:

Zombie skrev:
Mer information:
http://www.unt.se/kultur/fullero-park-ar-ett-attentat-mot-historien-1357298.aspx
(Ja, tyvärr information. Alkarp är vad jag kan se noga med fakta*. De kan, möjligen, ha tvingats skärpa sig i något avseende på det år som har gått, men intressen och grundkompetens lär ju inte ha förändrats.)

------------------------
*Såsom
Citera:
För att åstadkomma detta hyper-amerikanska Vikingaland, måste man först ta bort resterna av den riktiga vikingatiden. Det får man inte, men eftersom byggnadsnämnden har fått rykte om sig att vara väldigt bussiga mot exploatörer skall ett område i Fullerö, som all arkeologisk expertis hävdar är proppfull med okända fornlämningar, transporteras bort med bulldozer.

Eftersom de har fått ett sådant rykte om sig?! Borde de då inte snarare göra det motsatta?! Fattar nada.

6 augusti 2012, 16:30
Moderator
Vad det är? Det vet jag inte var det står på nätet och jag minns inte detaljerna exakt.

Ungefär: Man har hittat spår av ett viktigt och teknologiskt framstående hantverkscentrum från årtusendena före vikingatiden och spår av storgårdar eller liknande som av både spår och geografiskt läge att döma ser ut att ha kunnat vara ett ekonomiskt och politiskt maktcentrum fullt jämförbart med Gamla Uppsala men under mycket längre tid. Det man har fått gräva ut är dock bara litet i utkanten; området går in under det tilltänkta Fullerö Park, där det alltså var (och såvitt jag vet fortfarande är) tänkt att man helt enkelt ska schakta bort stora volymer jord precis som i vilket anläggningsarbete helst i mark som anses tom på fornfynd.

6 augusti 2012, 16:32
Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121 ... 488  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.