Ny tråd Svara på tråd  [ 3123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160 ... 313  Nästa
Den stora nonsenstråden 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
Incognita skrev:
"Lyckan" (ta i trä) är litegrann som en icke-irriterande version av den där fläcken man får framför ögonen när man trotsat smärtan och länge tittat in i ljuset. Det går inte att fästa blicken på den, men när man fokuserar på annat så finns den där i förgrunden, diffus och oformlig. Gör man det för länge, i hopp om att få behålla precis samma fläck, bleknar den emellertid snart. Då måste man fylla på med mer ljus, hur outhärdligt det än kan kännas.

Ajajaj. Jag hoppas du vet att det är farligt att medvetet titta in i ett ljus som ögat vill bort från?

En gammal indisk meditationsmetod lär ha varit att titta in i solen tills ögongloben koagulerade och blev ogenomskinlig och man blev blind. Skulle personligen gissa att syncellerna i näthinnan också kan ta stryk långt dessförinnan, och kanske inte minst de i gula fläcken, som man har väldigt stor nytta av. (Jag har känt folk som har fått degeneration i gula fläcken, och det blir väldigt handikappande långt innan man är helt blind.)

Nu blev jag orolig så jag knappt märkte den andra sidan av det du skrev. Fast det kan också bero på att jag känner igen problemet alltför väl.

1 augusti 2012, 17:14
Moderator
kullan skrev:
Jag är kär för fan. :09: :08: Nåt mer ni vill veta?

Roligt att läsa. Du verkar ju inte ha haft det för lätt på vägen dit.

1 augusti 2012, 17:20
Moderator
Zombie skrev:
Incognita skrev:
"Lyckan" (ta i trä) är litegrann som en icke-irriterande version av den där fläcken man får framför ögonen när man trotsat smärtan och länge tittat in i ljuset. Det går inte att fästa blicken på den, men när man fokuserar på annat så finns den där i förgrunden, diffus och oformlig. Gör man det för länge, i hopp om att få behålla precis samma fläck, bleknar den emellertid snart. Då måste man fylla på med mer ljus, hur outhärdligt det än kan kännas.

Ajajaj. Jag hoppas du vet att det är farligt att medvetet titta in i ett ljus som ögat vill bort från?

En gammal indisk meditationsmetod lär ha varit att titta in i solen tills ögongloben koagulerade och blev ogenomskinlig och man blev blind. Skulle personligen gissa att syncellerna i näthinnan också kan ta stryk långt dessförinnan, och kanske inte minst de i gula fläcken, som man har väldigt stor nytta av. (Jag har känt folk som har fått degeneration i gula fläcken, och det blir väldigt handikappande långt innan man är helt blind.)

Nu blev jag orolig så jag knappt märkte den andra sidan av det du skrev. Fast det kan också bero på att jag känner igen problemet alltför väl.

Det var ju bara en metafor. :P Och den haltar betänkligt. Men det tål ju att tänkas på att det finns ljus som inte är så förtärande som just solen; det kanske är dem man skall sträva efter då, istället för det där ouppnåeliga som bara skulle förgöra en ändå. Så - mindre smärta och mindre irriterande fläck. Det är väl bra?

Men... jag brukade titta in i solen som barn. Jag gillade känslan. Kan skadorna ligga latent och plötsligt göra sig påminda i medelåldern eller högre ålder? :?

1 augusti 2012, 20:46
Medlem
Vem är du vem är jag?

1 augusti 2012, 21:46
Moderator
Incognita skrev:
Zombie skrev:
Incognita skrev:

Det var ju bara en metafor. :P Och den haltar betänkligt. Men det tål ju att tänkas på att det finns ljus som inte är så förtärande som just solen; det kanske är dem man skall sträva efter då, istället för det där ouppnåeliga som bara skulle förgöra en ändå. Så - mindre smärta och mindre irriterande fläck. Det är väl bra?

Hm... beror på vad det gäller. Tror jag? Känner mig rätt obenägen till mindre än högsta kvalitet i konstnärliga och liknande frågor. Även om Stendhalsyndromet (skönhetsrädslan) skulle minska. Fan så knivigt det där.

Eller så är jag omtöcknad och skriver om något annat än det du skrev om.

Incognita skrev:
Men... jag brukade titta in i solen som barn. Jag gillade känslan. Kan skadorna ligga latent och plötsligt göra sig påminda i medelåldern eller högre ålder? :?

Ha, där lyckades jag få ner dig till min nivå – sådant jag kan oroa mig över. ;) Skulle ju till exempel kunna vara så som det lär kunna med hjärnan, eller med vitaliteten hos en ADHD:are, att man har en viss reservkapacitet från början, som följderna av vårdslöshet kan dölja sig bakom ett tag – tills reserven är förbrukad. Eller också inte: har ingen aning. Bäst att göra som kroppen säger iallafall...

2 augusti 2012, 02:28
Inaktiv
Get a "Vag Blaster 9000" today!

Now only $56!

:07:

2 augusti 2012, 11:02
Inaktiv
Tycker ni att ni är dumma i huvudet? Dåligt självförtroende?

Kolla in den här dumma jävla cp-mongon, han är dummare än er!

Paddlar bredvid en vithaj på en surfplatta... ramla i nån gång sen snälla!
:D

2 augusti 2012, 22:22
Medlem
Gud skrev:
Hon är visst ful om du inte är pervers och gillar valar
Jag har följt det här länge från Asperger forum där jag hör hemma
och ett större egoistsvin en sugis finns inte.
Kolla Gud förföljer mig!

2 augusti 2012, 22:41
Medlem
Chips?

4 augusti 2012, 18:55
Medlem
Levande charader
spelar alla roller så bra

4 augusti 2012, 20:41
Ny tråd Svara på tråd  [ 3123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160 ... 313  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.