Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
varför finns det jul? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: varför finns det jul?
Zombie skrev:
Den kristna innebörden lär ju vara en efterhandskonstruktion inte bara hos oss [...]

Här uppe i den vilda norden firades ju i hednatid som redan antytts ett förmodligen rätt välbehövligt midvinterblodt. Man kan väl anta att den som försökte förbjuda våra frusna förfäder att hålla ett ordentligt kalas mitt i vintern förmodligen blev mindre populär och att man helt sonika av praktiska skäl behövde placera en kristen högtid så att festligheten i sig kunde kvarstå. Påsken gick av olika skäl inte att flytta, jag har för mig att det beskrivs förhållandevis exakt hur man räknar ut var den ska hamna om man läser judisk tradition och GT. Julen däremot gick ganska bra att justera, åtminstone delvis för att den inte direkt firades i andra kristna traditioner.

Jag minns inte säkert, men jag vill minnas att det nordeuropeiska (och därmed amerikanska) julfirandfets uppkomst i grova drag beskrivs så nån av mina böcker om kristendomshistoria; förmodligens Alf Tergels sömnpiller Från Jesus till moder Teresa : kristenhetens historia.

25 december 2011, 00:56
Moderator
Nja, nog ansåg väl katolikerna att Jesus hade fötts vid vintersolståndet redan innan någon mission bland pälsfolken var påtänkt. Och firade det, kanske i äldre solståndsfesters efterföljd, liksom med många andra av de större kristna helgerna. Bara inte så intensivt, vad jag har för mig.

25 december 2011, 02:19
Moderator
Zombie skrev:
, kanske i äldre solståndsfesters efterföljd, liksom med många andra av de större kristna helgerna.
... alltså i äldre festers efterföljd, inte nödvändigtvis solstånds-.

25 december 2011, 02:28
Medlem
Alla högtider har med kuk att göra. Pungkulor i granen, färgade.

25 december 2011, 20:37
Medlem
fira min flaggstång och runkkkka tomten_skuk

23 juli 2012, 02:03
Medlem
Jag antar det är stavfel i trådrubriken. Det ska stå varför finns det hjul?

Mitt svar är:

Annars vore det svårt att cykla :mrgreen: :lol:

1 augusti 2012, 10:32
Medlem
Varför finns det Kuk? För att mossan kräver det :!: :idea: .

4 augusti 2012, 16:23
Moderator
kullan skrev:
Jag antar det är stavfel i trådrubriken. Det ska stå varför finns det hjul?

Mitt svar är:

Annars vore det svårt att cykla :mrgreen: :lol:

Syckla menar du.

4 augusti 2012, 16:43
Medlem
Min herre behagar gyckla.

4 augusti 2012, 18:52
Moderator
Hjykla menar du.

4 augusti 2012, 19:05
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.