Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 41  Nästa
Tråden för oss naturintresserade 
Författare Meddelande
Inaktiv
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
kodynga *sniff*


4 augusti 2012, 00:26
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
dygdig barbar skrev:
Incognita skrev:
Bild

Jag tycker om ljusets spel i den här bilden.


Gissade på att bilden föreställer Fjällnäva :10: googlade därför på det med resultatet en (1) träff :( vilket har fått mig att tvivla på om det kan vara en Fjällnäva och om du verkligen har varit vid Gr_velsj_ns_fj_llstation_ :? i en annan tråd den "Gröna tråden" har du skördat bl.a Jordgubbar små som Smultron och några svampar som liknar Gul Kantarell.

Hmm ... nu är ju jag ingen botanisk expert men nog tycker jag att det är märkligt när en (1) träff på googles skall bli någon sorts allmängiltig sanning och att efter det här inlägget öka den tvivelaktiga sanningen och den för mig otroliga sannolikheten med uppåt en 100% för att Fjällnäva verkligen existerar och att det då är du som varit vid Grövelsjön och tagit den så skönt rara bilden ...

db :01:


Alltså, jag är ju inte där längre, tyvärr. Var bara där på en veckas kurs med min son. Jordgubbar har jag inte skördat, utan det var faktiskt smultron. Vad det var för blomma vet jag inte, men den befann sig inte uppe på något fjäll utan nere vid fjällstationen. Själv gissade jag på midsommarblomster.

...vilket tydligen, efter en konsultation av floran, är detsamma som skogsnäva. Så någon näva tycks det i alla fall vara.


4 augusti 2012, 12:48
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Incognita skrev:
dygdig barbar skrev:
Incognita skrev:
Bild

Jag tycker om ljusets spel i den här bilden.


Gissade på att bilden föreställer Fjällnäva :10: googlade därför på det med resultatet en (1) träff :( vilket har fått mig att tvivla på om det kan vara en Fjällnäva och om du verkligen har varit vid Gr_velsj_ns_fj_llstation_ :? i en annan tråd den "Gröna tråden" har du skördat bl.a Jordgubbar små som Smultron och några svampar som liknar Gul Kantarell.

Hmm ... nu är ju jag ingen botanisk expert men nog tycker jag att det är märkligt när en (1) träff på googles skall bli någon sorts allmängiltig sanning och att efter det här inlägget öka den tvivelaktiga sanningen och den för mig otroliga sannolikheten med uppåt en 100% för att Fjällnäva verkligen existerar och att det då är du som varit vid Grövelsjön och tagit den så skönt rara bilden ...

db :01:


Alltså, jag är ju inte där längre, tyvärr. Var bara där på en veckas kurs med min son. Jordgubbar har jag inte skördat, utan det var faktiskt smultron. Vad det var för blomma vet jag inte, men den befann sig inte uppe på något fjäll utan nere vid fjällstationen. Själv gissade jag på midsommarblomster.

...vilket tydligen, efter en konsultation av floran, är detsamma som skogsnäva. Så någon näva tycks det i alla fall vara.


Citera:
(...)om du verkligen har varit vid Gr_velsj_ns_fj_llstation_ i en annan tråd den "Gröna tråden" har du skördat bl.a Jordgubbar små som Smultron och några svampar som liknar Gul Kantarell.(...)att det då är du som varit vid Grövelsjön och tagit den så skönt rara bilden ...

Sömnlöst nöjestjafs från min sida, ber om ursäkt för det, kunde ju nöjt mig med att skriva tex att det var en trevlig bild på min favvo bland nävorna :) eller (-Nä'va fin på bild.)

Tackar ändock för info då jag inför mig själv vill försöka reda ut det här med släktet "nävor" som förutom de odlade "pelargoner" som vi vant oss vid rymmer en hel del att finna i naturen som exvis skogs/stink/strand/ängs m.m och tex de mer sällsynta brand och svedjenävorna ...

(Alpnäva tex finns bland artnamnen)

db helt naturligt yr i mössan/ alternativt bara dum i huvudet :01: som lägger mig att sova nu ... zzzZZZ


4 augusti 2012, 15:58
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Allt som växer i fjällen heter något på "fjäll. Problemet är bara att botanikerna inte har fattat det. :P


4 augusti 2012, 18:58
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Gjort idag: från balkongen bevittnat ekorrdrama. Av vilken art... förlåt natur... ähh – lyckades jag dock inte utröna.

Ett hiskeligt smackande. En stor brun korre rinner nedför eken, hoppar över till ung asp så kronan gungar, och så till tallstammen intill och uppför den... en mindre svartsvansad tar en genväg och tycks jaga den större uppför tallstammen... kommer ner så småningom, över till eken – en liten klen kvist som jag inte begriper hur korren lyckas sitta kvar på som den gungar – och så ner längs grenen och upp igen till en klyka, där den hittar flera ollon som den kan sträcka sig efter, vilket den gör ett efter ett och sitter där i klykan som ekorrar gör med tassarna framför mun och smaskar i sig så skalbitarna dräller. Sedan ner igen och yr omkring litet; så får jag syn på den bruna igen: den rinner nedför tallen och över i en klunga halvstora träd åt andra sidan; den svartsvansade efter med en ny serie smackanden...


25 augusti 2012, 00:46
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
:lol: vilken härlig underhållning och sällskap!! ;)


25 augusti 2012, 01:04
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Har det inte varit mindre mördarsniglar i år? Jag har inte sett fullt så många som föregående somrar men det kanske har med vädret att göra.

Igelkottar har jag inte sett en enda! Har ni?
Eller så bor det färre igelkottar norr om staden...


31 augusti 2012, 14:31
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Jag har inte sett en enda igelkott, men det kan bero på att de mestadels håller sig utomhus.


31 augusti 2012, 16:50
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Försökte knåpa ett längre svar till CRA men det sket sig och nu behöver jag gå ut och skita hunden :01: menar att hunden behöver skita i vad som skiter sig för mig och själv få skita men jag måste vara med även om hunden helst skulle göra det ifred, *sätter på mig skorna* så att inte hunden får skit för sina behov... vi vill bo i skogen

db


31 augusti 2012, 17:26
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Hönsskit


31 augusti 2012, 17:48
Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 41  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron