Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Det finns inga handikappade! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Det finns inga handikappade!
Det upptäckte jag nyss i ett pressmeddelande från socialstyrelsen!

Bort med termen handikapp

Socialstyrelsens terminologiråd har tagit beslut om revidering av termerna funktionsnedsättning och handikapp. Funktionsnedsättning och funktionshinder är inte längre synonymer, funktionshinder blir en egen term och handikapp utgår.

I och med detta definieras begreppet funktionsnedsättning: nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga. Begreppet funktionshinder definieras: begränsning som en funktionsnedsättning innebär för en person i relation till omgivningen. För båda termerna avråds handikapp som synonym.

En viktig konsekvens är att funktionshinder inte är något som en person har utan det är miljön som är funktionshindrande.

http://www.socialstyrelsen.se/Aktuellt/ ... 71010b.htm

19 maj 2009, 14:06
Medlem
Inlägg Re: Det finns inga handikappade!
Tja, vad ska man säga nu då? Annat än att jag personligen gärna blir av med "handikappet", det är verkligen ett fult ord. Så hellre funktionshinder/funktionsnedsättning.

19 maj 2009, 21:41
Medlem
Funktionshinder blir bara synliga i samhällen där funktionerna krävs.

Förr i tiden var typ 75% av umgänget emellan människor baserat på skrivna regler. Herrarna skulle öppna dörren för damerna. En ung man fick inte tala med en flicka utan att först ha introducerats för hennes mor. Det var ofint om två unga människor var i samma rum samtidigt. Säkert uppfattade människor det som inträngande och kontrollerande, men med aspergers kanske det skulle vara skönt.

Tror att det är orsaken varför aspergers först började uppmärksammas som ett problem kring 1980. I det moderna samhället är de flesta av reglerna för det sociala umgänget oskrivna.

19 maj 2009, 21:49
Medlem
Jag tycker inte att funktionsnedsättning är något lämpligt begrepp för avancerade tillstånd som Aspergers syndrom. Det låter ju som om allting bara var att en specifik funktion var nedsatt. Närsynthet passar bättre att beskriva som funktionsnedsättning.

19 maj 2009, 23:48
Medlem
Lnovgo skrev:
Jag tycker inte att funktionsnedsättning är något lämpligt begrepp för avancerade tillstånd som Aspergers syndrom. Det låter ju som om allting bara var att en specifik funktion var nedsatt. Närsynthet passar bättre att beskriva som funktionsnedsättning.

Intressant tanke. Men vad skulle man då kalla det?

20 maj 2009, 00:01
Medlem
Är det inte så att när man vill kalla olika tillstånd för mindre "kränkande" ord, så kan försäkringskassan och LSS utnyttja detta.

Så jag är kluven. Om man behöver stöd och kanske sjukpension, så måste man vältra sig i sitt elände, speciellt om ens problem har en "snäll" beskrivning. Om man ens får stöd om man bara är "annorlunda i funktionen".

Bara vara funktionshindrad i fel miljö, låter som ett utmärkt tillfälle för FK att kasta ut folk till AF.

20 maj 2009, 07:11
Medlem
Mycket intressant tankegång, Solenoid. Jag förstår precis vad du menar.

20 maj 2009, 09:19
Medlem
Vad händer då med Handikappomsorgen?
Byter det namn till Funktionsnedsatta hjälpcentralen?

24 maj 2009, 03:34
Medlem
och hjälpdatorn HANDI är väl en anspelning på handikappad? Då får den väl bli en FUNKI istället? :)

24 maj 2009, 03:40
Medlem
Solenoid skrev:
Bara vara funktionshindrad i fel miljö, lå�r som ett utmär� tillfäll�för F�att kasta ut folk till AF.[/quote][
Jag tror du vänder�å orsa�sambandet.

24 maj 2009, 08:38
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.