Aktar mig för att fylla på med Alikor som är sorts skånska Kajor, om än av en särskild sort som då de av historierna att döma mest hör hemma i historien om de gamla bryggeriernas tid i en tid som numera flytt men Alikan är kvar.
Håller med alla som tycker om fåglar i allmänhet och tycker att kråkfåglar i synnerhet är både roliga, vackra och ack nog så intelligenta, men i veckan som gick fick jag bevittna hur en Kärrhök slog en Kaja mitt framför ögonen på mig
och kajans kompisar
, fortsätter här lite O/T med att Kärrhökens ungar snart är "flygga" nog för att lämna det egna hemmet och att nu skall lära sig att söka sin föda själv i de sjönära miljöer som förhoppningsvis är tillfyllest och kan duga som den jaktmark att växa sig fortsatt stark i, så det är nu bråda tider i kärrhökens rede.
Kråkfåglar är roliga
och lätta att kommunicera med
, faktiskt väldigt väldigt och väldigt lättflirtade
då de inte kräver så värst mycket för att låta sig präglas till ett livslångt äktenskap, somliga kråkfän som Kajor t.ex föredrar visserligen "storfamilj" tillsammans med andra storfamiljer som de helst bildar stora kolonier med emedan Skatorna kråkfänas byggmästare tycker "storfamilj" är för mycket och det räcker med den egna kullen som de revirhävdar , monogama som skatorna ju är ser de gärna sina artfränder på avstånd därav är det roligt att betrakta ett gäng skator och försöka se vilka som samarbetar, de ser ju för oss ut som om de var oskiljbart lika varandra till utseendet men skatorna kan sin till ursinne ursinniga urskiljning
Att råka en Kråka som ser ut som en Korp är nog att råka en Råka, Korpen är större, vår största "tätting"
Jupp, Korp är en familj kråkfågel som tillhör samma ordning av tättingar som vår minsta fågel Kungsfågeln
alltså kungsfågeln en tätting men ingen kråka trots att den inte är mycket större än den "snorkuse" som ibland kan pillas fram för att rullas mellan tumme och pekfinger ... och där emmellan ett stråk av "skrikor" som exvis lav och nöt men även nötkråka etc men inte "Spillkråka" som är en spett färgen till trots, vår största spett
Nu tar jag min vän hunden i försvar som anses vara ungefär lika klok som en vilken som kråkfågel som helst fast "hen" kan ju inte flyga!
db