Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Det där fisktipset lät ju som något att ta efter. :)

24 juli 2012, 12:15
Medlem
Jag brukade göra den med 1 laxfilé, 1 tärnad tomat, 1 bit strimlad purjolök, basilika, kalamataoliver och lite olivolja. Dela potatisen och låt koka upp och lägg sedan på foliepaketet ovanpå och koka tills potatisen är mjuk. Ta upp foliepaketet, häll av kokvattnet och mosa sedan potatisen och tillsätt vitpeppar, salt, lite mjölk och flytande margarin, efter tycke och smak, och nyriven muskot.

24 juli 2012, 12:47
Medlem
Schueberird skrev:
Jag ska styra upp mina middagar igen - med början idag:
Tanken är att jag vid varje veckohandling ska planera för 1 köttmiddag, 1 fiskmiddag, 1 fågelmiddag och 1 vegetarisk middag och helst ska det också vara rätter som kan lagas i stor mängd och frysas in i lagom portioner.

Vegetarisk middag:
Incognitas lasagne: Räcker till ungefär 3 solomiddagar och kan frysas in. Extra sallad kan göras vid varje ättillfälle för variation.

Köttmiddag:
Spaghetti och köttfärssås: Köttfärssåsen kan lagas i mycket stor mängd och frysas in. Spaghetti nykokas vid varje enskilt ättillfälle.
Bullbiffar: Biffarna kan tillverkas i större mängd och frysas in styckvis. Brödet kan varieras. Grönsaker nygörs vid varje ättillfälle och kan lätt varieras.

Fågelmiddag:
En favorit just nu är baconlindade kycklingfiléer, vilka är enkla att göra, men passar bäst att göras i 1-2 middagar åt gången.
Kycklinggryta är ett alternativ som kan lagas till i stor mängd och frysas in, men är lite krångligare.

Fiskmiddag:
Jag är dålig på fisk, men jag har en middag som kan fungera: lax i foliepaket som ångkokas ovanpå potatisen, som sedan blir potatismos, fast den fungerar bäst att lagas som 1 middag åt gången.

Ytterligare vegetarisk middag:
Vegopizza med keso och ruccola.

Jag har letat fram lite fiskrecept ur gömmorna; någon av dem borde gå att använda.

24 juli 2012, 12:49
Moderator
Har just värmt gårdagens böngryta med kokt bovete. Det är godare än det låter.

24 juli 2012, 12:50
Medlem
*dreggel*

7 augusti 2012, 00:15
Moderator
Ikväll vankas det älgfärsbiffar är det tänkt. Måste sätta igång nu, för sonen är hungrig och ivrigt nyfiken.

7 augusti 2012, 18:29
Inaktiv
CodeRedAlert skrev:
*dreggel*

Åhh låter så gott!!!!
:D

7 augusti 2012, 22:30
Medlem
Idag har jag bakat bröd med ägg utan ägg, men däremot med brödsirap, istället för vanlig sirap, vilket, åtminstone delvis, torde kunna kompensera för bristen på ägg. I övrigt Ramadan-light, men håller just nu på att slänga ihop något av det finns: laxfiléer, pepperoni, creme fraiche, champinjoner, grön paprika, gul lök och kanske lite rökt korv också plus spaghetti.

11 augusti 2012, 21:34
Medlem
Brodet med agg utan agg blev ett fint paket:
Bild

12 augusti 2012, 15:14
Medlem
Påstår du att det finns ett bröd där inne?

12 augusti 2012, 15:39
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.