Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
...eller vill bli av med snyltgäster.

26 juni 2012, 00:23
Moderator
:lol: OK, tänkte väl. Men jag har något som kallas Asperger, och det stod inte bokstavligen. ;)
Bra tips hur som helst.

26 juni 2012, 04:32
Moderator
Jag blev inspirerad av den där nässelpeston. Funderar på att skörda lite nässlor idag och använda som spenat i en röra med fetaost och valnötter, till en jätterödbeta som kom i ekolådan och måste göras av med innan den skrumpnar.

Om man försöker bli av med envisa nässlor i rabatten har man alltid tillgång till späda nässlor. Det här året valde jag dessutom att bara klippa ner dem med tanke på att kunna sköra dem sedan (eftersom det inte blev av förra vändan). Nässlor är ju supernyttiga, fulla av järn och antioxidanter.

26 juni 2012, 07:47
Medlem
Nässlor innehåller oväntat mycket fibrer, det bör man inte förglömma...annars kan nästa toabesök bli något plågsam.

28 juni 2012, 00:45
Moderator
Eventuellt upptäckte jag att mesost och mozzarella kan ha något att ge varandra. Fast antagligen blir det bättre om mozzarellan är dyr och smakrik. (Bufflig?) Vad som kan vara lämpligt ifråga om övriga ingredienser och tillredning kan väl Schubbe fundera ut när han känner för ett uppdrag. :P

4 juli 2012, 21:23
Medlem
:04:

4 juli 2012, 22:12
Medlem
Zombie skrev:
Eventuellt upptäckte jag att mesost och mozzarella kan ha något att ge varandra.

Jag ska faktiskt prova det på hemlagad pizza ikväll. :) Rapport inkommer senare.

6 juli 2012, 09:29
Medlem
Mesost på pizza var inte en bra idé, men gick ner - och kom senare ut ganska fort igen (dock ur för saken vanligen avsedd kroppsöppning). Mesosten var troligen lite för gammal och luktade faktiskt lite skumt insåg jag efteråt - fast jag tror fortfarande att pizza är godare med enbart mozzarella.

8 juli 2012, 21:31
Inaktiv
Mat var 3:e timme typ. Massa mat! Mat, mat och mat sen mer mat... annars blir muskulaturen ledsen...

Drängfitta!!!!!!!
Oj har jag tourette??????
:01:

22 juli 2012, 15:34
Medlem
Jag ska styra upp mina middagar igen - med början idag:
Tanken är att jag vid varje veckohandling ska planera för 1 köttmiddag, 1 fiskmiddag, 1 fågelmiddag och 1 vegetarisk middag och helst ska det också vara rätter som kan lagas i stor mängd och frysas in i lagom portioner.

Vegetarisk middag:
Incognitas lasagne: Räcker till ungefär 3 solomiddagar och kan frysas in. Extra sallad kan göras vid varje ättillfälle för variation.

Köttmiddag:
Spaghetti och köttfärssås: Köttfärssåsen kan lagas i mycket stor mängd och frysas in. Spaghetti nykokas vid varje enskilt ättillfälle.
Bullbiffar: Biffarna kan tillverkas i större mängd och frysas in styckvis. Brödet kan varieras. Grönsaker nygörs vid varje ättillfälle och kan lätt varieras.

Fågelmiddag:
En favorit just nu är baconlindade kycklingfiléer, vilka är enkla att göra, men passar bäst att göras i 1-2 middagar åt gången.
Kycklinggryta är ett alternativ som kan lagas till i stor mängd och frysas in, men är lite krångligare.

Fiskmiddag:
Jag är dålig på fisk, men jag har en middag som kan fungera: lax i foliepaket som ångkokas ovanpå potatisen, som sedan blir potatismos, fast den fungerar bäst att lagas som 1 middag åt gången.

24 juli 2012, 11:59
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.