Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Kråkor 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Kråkor
Nån mer än jag som älskar just kråkor ? Har fått upp ögonen för detta intelligenta djur som fascinerar mig.

29 juni 2012, 23:10
Medlem
Inlägg Re: Kråkor
Ja fakiskt, och även skator och kajor. Den senare betraktas alltid typ som ett skadedjur.

Fann en död skatunge på bron här om dagen, utan huvud. Katten Jolene menade nog väl med den gåvan, men det är trist när hon kommer med fåglar och näbbmöss - insektsutrotare behövs på landet.

En av mina absoluta favoritfilmer är The Crow med Brandon Lee och en Svartkråka (Corvus corone corone) i huvudrollerna.

Men det är typ allt jag kan om kråkor Bild.

Berätta gärna mer du!

30 juni 2012, 05:59
Moderator
Jo, jag är också fascinerad av dem. Men inte kunnig så att jag kommer på någon samtalståt att dra i just nu. Fast gör gärna det den som kan!

30 juni 2012, 13:42
Medlem
Aktar mig för att fylla på med Alikor som är sorts skånska Kajor, om än av en särskild sort som då de av historierna att döma mest hör hemma i historien om de gamla bryggeriernas tid i en tid som numera flytt men Alikan är kvar.

Håller med alla som tycker om fåglar i allmänhet och tycker att kråkfåglar i synnerhet är både roliga, vackra och ack nog så intelligenta, men i veckan som gick fick jag bevittna hur en Kärrhök slog en Kaja mitt framför ögonen på mig :o och kajans kompisar :shock: , fortsätter här lite O/T med att Kärrhökens ungar snart är "flygga" nog för att lämna det egna hemmet och att nu skall lära sig att söka sin föda själv i de sjönära miljöer som förhoppningsvis är tillfyllest och kan duga som den jaktmark att växa sig fortsatt stark i, så det är nu bråda tider i kärrhökens rede.

Kråkfåglar är roliga :lol: och lätta att kommunicera med :D , faktiskt väldigt väldigt och väldigt lättflirtade :P då de inte kräver så värst mycket för att låta sig präglas till ett livslångt äktenskap, somliga kråkfän som Kajor t.ex föredrar visserligen "storfamilj" tillsammans med andra storfamiljer som de helst bildar stora kolonier med emedan Skatorna kråkfänas byggmästare tycker "storfamilj" är för mycket och det räcker med den egna kullen som de revirhävdar , monogama som skatorna ju är ser de gärna sina artfränder på avstånd därav är det roligt att betrakta ett gäng skator och försöka se vilka som samarbetar, de ser ju för oss ut som om de var oskiljbart lika varandra till utseendet men skatorna kan sin till ursinne ursinniga urskiljning :lol:

Att råka en Kråka som ser ut som en Korp är nog att råka en Råka, Korpen är större, vår största "tätting" :o Jupp, Korp är en familj kråkfågel som tillhör samma ordning av tättingar som vår minsta fågel Kungsfågeln :o alltså kungsfågeln en tätting men ingen kråka trots att den inte är mycket större än den "snorkuse" som ibland kan pillas fram för att rullas mellan tumme och pekfinger ... och där emmellan ett stråk av "skrikor" som exvis lav och nöt men även nötkråka etc men inte "Spillkråka" som är en spett färgen till trots, vår största spett :D

Nu tar jag min vän hunden i försvar som anses vara ungefär lika klok som en vilken som kråkfågel som helst fast "hen" kan ju inte flyga!

db :01:

30 juni 2012, 17:25
Medlem
Kråkor är trevliga. Jag gillar även skator och kajor.

30 juni 2012, 19:45
Medlem
sugmundfreud skrev:
Fann en död skatunge på bron här om dagen, utan huvud.
Nej jag menade kråkunge *retard*

30 juni 2012, 19:55
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Sensory_overload

Citera:
"Ggl trnslt" skrev:
Sensorisk överbelastning (ibland förkortat SO ), i samband med kognitiv belastning i allmänhet, är ett tillstånd där en eller flera av de sinnen är spända och det blir svårt att fokusera på uppgiften. Termen är vanligen (men inte uteslutande) används i samband med autistiska / Spectrum Disorders , även om det kan förekomma i Neurotypisk barn. Det kan vara nödvändigt för endast en mening som ska bombarderas av stimuli för att påverka den meningen, liksom de övriga sinnena och tankeprocessen. Den vanligaste typen uppträder då mer än en bemärkelse stimuleras. Till exempel kan en person att titta tv när någon kommer in och ställer en fråga, den watcher kan misslyckas att svara eftersom han eller hon helt enkelt inte registrera det, eller inser frågan har ställts, men blir förvirrad och vet inte om att besvara frågan eller koncentrera sig på tv.

Overload "Hell så varmt" *går ut med hunden* ...

8 juli 2012, 05:02
Inaktiv
Jag har väl någon gång lyckats peta ut nån kråka som jag inte avskytt. Det har väl inte direkt uppstått kärlek... men ibland så avskyr jag inte dom.
:07:

22 juli 2012, 18:06
Medlem
Vilken fin kråksång.

1 augusti 2012, 12:49
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.