Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
NEJ till ACTA! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg NEJ till ACTA!
Citera:
Det omstridda Acta-avtalet mot piratkopiering fick på torsdagen tummen ner i det ansvariga utskottet i EU-parlamentet. Med stor sannolikhet innebär detta att EU inte kommer att kunna ansluta sig till avtalet.

Citera:
Det här visar att medborgarna kan göra skillnad och att det finns institutioner som lyssnar när medborgarna tar till orda. Det är stort för demokratin, säger Amelia Andersdotter, EU-parlamentariker för Piratpartiet, till DN.se direkt efter omröstningen.

http://www.dn.se/ekonomi/acta-avtalet

NEJ! Vi tänker inte ACTA på oss!

21 juni 2012, 17:50
Moderator
Inlägg Re: NEJ till ACTA!
Men... :shock:

Törs dock inte ropa hej. En delseger, litet försiktigt :) kanske jag vågar mig på, men de kommer att försöka igen och igen, för så har de gjort hittills. Vi kan inte slappna i vaksamhet.

(Säger jag som inte vet var jag ska få krafter till att göra något konkret...)

21 juni 2012, 19:26
Medlem
Man kan följa Amelia Andersdotter på twitter, @teirdes heter hon. Hon verkar närmast autistiskt intresserad av sitt jobb, och olikt hur politiker brukar göra verkar det som hon läser förslagen hon röstar om. Hon har den rätta bakgrunden för en politiker, matematik- och fysikstudier :mrgreen: Nördarna revolterar, nördarna har fått nog.

21 juni 2012, 19:45
Medlem
Yetin skrev:
Nördarna revolterar, nördarna har fått nog.

Nördarna vill ha frihet
här i sin egen skog!

(av nätverkskablar)

21 juni 2012, 19:54
Moderator
Ja, en humanist får väl sätta sig med benen i kors och flöjt mellan läpparna och se om man kan få kablarna att vaja upp ur korgen.

(Humanister behövs annars för de mer svårfångade komplexa, och möjligen även teoretiskt omätbara, värden som inte matematik- och fysiknördarna kan få in i sina med nödvändighet starkt förenklade modeller.)

21 juni 2012, 19:58
Medlem
Hmm ja fysiker ska kanske inte styra världen helt själva. Men det är för mycket semi-akademiska personer i riksdagen, företagsekonomer och jurister och sånt. Sen kan man fråga sig om det är för mycket akademiker men jag tycker man ska eftersträva en representativ klassbakgrund istället för en representativ utbildningsnivå.

21 juni 2012, 20:42
Medlem
Jag tycker det verkar lite kul att vara EU-byråkrat, men högt söktryck... Oerhört byråkratiskt ansökningsförfarande eftersom alla i EU ska ha "lika möjligheter". Första ursorteringen är nog att förstå hur man ansöker, sen massa tester av begåvning och sånt, sen bjuds de bästa in till Bryssel för ytterligare tester och till sist hamnar de bästa på EUs reservlista och kan bli uppringda om EU nån gång behöver rekrytera nya byråkrater :?

http://europa.eu/epso/index_en.htm

21 juni 2012, 20:48
Medlem
Zombie skrev:
Ja, en humanist får väl sätta sig med benen i kors och flöjt mellan läpparna och se om man kan få kablarna att vaja upp ur korgen.

22 juni 2012, 00:08
Moderator
Jaha, en ohumanist hade snott det också. Eller gör det väl snart... Akterseglad överallt. :03:

22 juni 2012, 00:28
Moderator
Yetin skrev:
Sen kan man fråga sig om det är för mycket akademiker men jag tycker man ska eftersträva en representativ klassbakgrund istället för en representativ utbildningsnivå.

Ha ha, jaa, en mycket god poäng som borde vara rätt uppenbar men som inte är det. För övrigt tror jag att många med akademibakgrund skulle få en bättre utbildning genom att göra något annat ett tag istället för att trampa vidare i sina föräldrars fotspår och studera utan att egentligen någonsin ompröva några av sina förgivettaganden.

22 juni 2012, 07:23
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.