Ny tråd Svara på tråd  [ 159 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Nästa
Om att bygga en egen robot! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Om att bygga en egen robot!
Ja, väldigt väldigt jobbigt.

16 juni 2012, 15:10
Moderator
Min son följer utvecklingen med fortsatt intresse.

Fast just nu har jag passiviserat honom med film (Till vildingarnas land) och popcorn.

Och jo, hamrande blev det även på texten, när det började gå bra.

16 juni 2012, 15:18
Medlem
*hytter med näven*

Min alligator för tung för att de inbördes vinklade kugghjulen ska kunna föra över kraften till bakhjulen, vilket gör att kugghjulen hackar när benen ska tillbaka upp. Det går bra när benen förs ner, men inte tillbaka upp, som sagt.

Det var i och för sig inte helt oväntat, men nu måste jag bygga om:
Ett alternativ är att använda "maskskruvar" (vilka jag tror ska tåla större tyngd), men då växlas kraften ner ganska mycket, så då måste jag troligen placera motorerna i mitten, så att kraften växlas ner lika mycket för alla ben, och dessutom skulle jag behöva sex "maskskruvar" (vilket också ger ännu större nedväxling), vilket jag inte har.

Ett andra alternativ är att använda en sjujävla massa (tåligare) kugghjul för att föra över kraften och skippa vinklarna: Inbördes ovinklade kugghjul verkar klara tyngden utan problem.

Ett tredje alternativ är att förstärka vinklarna på något sätt.

Ett fjärde alternativ är att använda kedjor för att föra över kraften.

Ett femte alternativ är att använda 1 motor per ben, vilket dock kräver en extra centralenhet - och gör alligatorn ännu tyngre. Dessutom har jag varken fyra motorer eller en extra centralenhet, men motorerna tål åtminstone ganska mycket belastning, så det borde fungera med 1 motor per ben.

Hmmm, jag undrar om det skulle gå att styra en motor via en sensoringång, men då behövs förstås både ny elektronik och ny programmodul - och det kanske inte ens är möjligt ändå, så just nu är det inte värt besväret att försöka.

19 juni 2012, 16:19
Medlem
Så här ser det ut just nu:
Bild

Här har vi de hackande kugghjulen:
Bild

...och här syns den korsvisa kraftöverföringen:
Bild
Två av de mindre kugghjulen löper fritt.

De bakre, inbördes vinklade kugghjulen skulle troligen också ha hackat om kraften kommit så långt.

Allt fungerar förstås utan belastning.

19 juni 2012, 16:36
Medlem
Schueberird skrev:
*hytter med näven*

Min alligator för tung för att de inbördes vinklade kugghjulen ska kunna föra över kraften till bakhjulen, vilket gör att kugghjulen hackar när benen ska tillbaka upp. Det går bra när benen förs ner, men inte tillbaka upp, som sagt.
En möjlig lösning är att minska den skenbara vikten på samma sätt som hisskorgen i en hiss.
Dvs en motvikt, gummiband kanske?

19 juni 2012, 16:41
Medlem
Aha, bra idé! Det ska testas. Tack!

19 juni 2012, 16:48
Medlem
Du kan inte hitta kugghjul som är avsedda för en vinkelväxel? DVS kugghjul som är i 45 graders vinkel.

Typ dessa Bild

21 juni 2012, 20:24
Medlem
Bra idé - fast det kan hända att jag använt dem som är minst dåliga, men jag ska se vad jag kan hitta.

21 juni 2012, 20:26
Medlem
Du kan använda "kardanknutar" och vinkla axeln i två steg.

Bild

Då kan du ha ett kugghjul på mitten av axeln och sedan vinkla ut kraften. Du tappar en del kraft på vägen men det kan kanske vara värt.

Annars så är det dags att leta efter kugghjul som är vinklade 45 grader så du får större anläggningsyta mellan kuggen.

21 juni 2012, 20:33
Medlem
Om du tittar på bilden som finns på den här sidan så hittar du ett kugg som har en "fnutt" på ena sidan. De kan du använda för att vinkla 90 grader.

http://lego.wikia.com/wiki/10076_TECHNIC_Gear_Wheels

2a raden nerifrån längst åt höger.

21 juni 2012, 20:37
Ny tråd Svara på tråd  [ 159 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.