Ny tråd Svara på tråd  [ 159 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Nästa
Om att bygga en egen robot! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Om att bygga en egen robot!
Kanske genom att använda det på fel sätt, d.v.s. manuellt dra runt det när det inte borde dras runt alternativt hålla fast det när det egentligen skall dras runt. Det brukar funka ypperligt när man inte vill det i alla fall. Åtminstone på annat än just kugghjul, som plastreglage för barnvagnssuffletter eller för tak till hammockar, eller annat som klåfingriga/lata barn hanterar med förtjusning.

13 juni 2012, 21:53
Moderator
Fast det kanske är just kugghjulen som nöts ut först på det sättet...

13 juni 2012, 21:55
Medlem
Jag kanske kan låna några klåfingriga barn ett tag, så får de hantera kugghjulen bäst de vill. ;)

Ja, det är risken att kuggarna slits ut först.

Ditt förslag gav mig dock en idé: Jag kanske kan använda ett kvadratiskt borr och börja med ett litet och sedan öka i storlek vartefter, och så roterar jag kugghjulet istället för borret, vilket fixeras i till exempel ett skruvstäd. Hmmm, jag ska se vad jag kan hitta i gömmorna.

13 juni 2012, 22:03
Medlem
Du gör ju många framsteg, följer tråden med intresse.

14 juni 2012, 02:27
Medlem
Det blev som så att jag letade fram raka, fingängade skruvar av stigande grovlek och använde dem som små minifilar. Det tar lite tid, men slutresultatet kommer nog bli bra. Just nu har jag 10 olika skruvar, varav de 8 första efter en del filande och ömma fingertoppar passerar lätt genom kugghjulets axelhål och den nionde är i arbete medan den tionde är planerad att bli den sista skruven. Jag måste troligen leta fram fler skruvar att använda mellan den nionde och den tionde.

14 juni 2012, 06:16
Moderator
Så medan jag har suttit här och filat på min text, har du suttit och filat på kugghjul. :P Förhoppningsvis blir slutresultatet bra i båda fallen; annars hade vi ju lika gärna kunnat sova.

14 juni 2012, 06:36
Medlem
Har du hamrat på din text också? ;)

Det förekom åtminstone visst hamrande hos mig, men jag slutade ganska snart för att inte väcka grannarna. Dessutom kanske man riskerar att spräcka kugghjulet om man är för hårdhänt.

Lycka till med texten!

14 juni 2012, 12:56
Medlem
Jag fastnade lite (i dubbel bemärkelse), så jag beslutade att ta risken att hamra lite till, vilket visade sig vara en bra ídé (plasten som kugghjulet är tillverkat i är ganska seg, så den spricker nog inte i första taget) och nu löper kugghjulet fritt, men det kan fortfarande behövs lite mer filning.

Edit:
14 skruvar har behövts hittills.

14 juni 2012, 16:57
Medlem
Bild

Bild

Bild

14 juni 2012, 17:46
Medlem
Du är nog den första jag sett använda hammare, skruvstäd och träskruv för att bygga Lego.
*trycker på (Me Like)*Bild

14 juni 2012, 19:38
Ny tråd Svara på tråd  [ 159 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.