Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98 ... 488  Nästa
Vad har du gjort idag? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vad har du gjort idag?
Jag kan slå ihjäl skitmyggorna utan tramspresenter ifrån [BBB]

14 juni 2012, 04:13
Medlem
:04:

Du har naturligtvis rätt.

14 juni 2012, 04:16
Moderator
Nu börjar alla pusselbitar falla på plats i artikeln jag jobbar med! :D Bara inte herr forskningsledare vänder upp-och-ned på alltsammans igen för att visa att han vet så mycket bättre vad som är figur och grund, eller på pin kiv.

14 juni 2012, 04:29
Medlem
Incognita skrev:
Nu börjar alla pusselbitar falla på plats i artikeln jag jobbar med! :D Bara inte herr forskningsledare vänder upp-och-ned på alltsammans igen för att visa att han vet så mycket bättre vad som är figur och grund, eller på pin kiv.

Vad handlar artikeln om ? Vilket ämne?
Min dotter läser kemi nu på sommarlovet. På högskola.
Hon läste om det för mig.
Oj oj det var obegripligt :01:
Vill önska er en underbar dag! :09:

14 juni 2012, 06:48
Medlem
Ufo skrev:
Hållit födelsedagsfest åt tonåring som inte behagade vara hemma.
Så jag och lillgrabben satt o firade hennes födelsedag för oss själva.
Som en helt vanlig familj :01:

Så trist! Hoppas inte lille bror blev ledsen. :09:
Att inte stora syster var hemma på sitt kalas.
Tonåringar blir bättre fast man inte tror det.
Jag har haft 4 st. Och de är trevliga ungdomar.
Kämpa på det blir bättre tider./ kaninmamma

14 juni 2012, 10:02
Medlem
Körde 1 mil på crosstrainern. Blev svettig. Tvättade mig. Åt ett äpple. Det var mjöligt och äckligt som fan. Jävla missbildade äpple. Ska äta lunch kl 12:00. Fiskbullar... typ. Jag vet inte. Kan inte laga mat. :01:

Är trött som fan. Vill sova.

14 juni 2012, 10:45
Moderator
Kaninmamma skrev:
Incognita skrev:

Vad handlar artikeln om ? Vilket ämne?
Min dotter läser kemi nu på sommarlovet. På högskola.
Hon läste om det för mig.
Oj oj det var obegripligt :01:
Vill önska er en underbar dag! :09:

För det första, tack detsamma!

Nu är jag klar med mitt bidrag till artikeln den här vändan. :D Jädrar, vad jag jobbade på! Hoppas det går hem hos de andra, för jag blev faktiskt riktigt nöjd.

Artikeln handlar om självbiografiskt berättande mellan två väninnor med ganska långt gången Alzheimer. Det är rätt speciella berättelser som hoppar i kronologin utan att det görs explicit, och som innehåller diverse oklarheter och inkonsekvenser. Ändå är själva samspelet förhållandevis välorganiserat på ett sätt som närmast ger berättandet en "Becketsk" kvalitet. Kvinnan som berättar besitter stora dramatiska talanger, och hon får fram centrala poänger kring sin egen identitet som en stark och driftig kvinna som vågade gå sin egen väg i strid mot omgivningens förväntningar.

Tidigare har vi skrivit en artikel om hur hon trots alla oklarheter lyckas få med sig lyssnarna (i olika publiker, med och utan omsorgspersonal närvarande) i den övergripande intrigen och poängerna, och vilka olika resurser hon använder sig av. Vi diskuterar även på en teoretisk nivå vilka implikationer detta får för hur vi kan se på identitet och berättande.

I en annan artikel fokuserar vi på berättelsens struktur när den framförs med enbart väninnan som publik jämfört med när omsorgspersonal är med och styr upp berättandet. Vi diskuterar själva sammanfogningen av olika element i berättelsen, och hur olika element kan användas som flexibla resurser då annat än händelsernas temporala organisation står i förgrunden. Tematiska likheter och återkommande fraser styr organisationen av berättandet på ett närmast poetiskt sätt. Vissa teman återkommer som ett slags refränger. När personalen sätter upp "byggställningar" för berättandet blir strukturen däremot mer konventionell, med en logisk tidsföljd och utan repetitioner. Dessa olika slags situationer kan fylla olika funktioner i berättarens identitetsarbete.

Den här artikeln fokuserar på den feedback som den lyssnande väninnan producerar och hur de i olika avseenden och utsträckning bidrar till den gemensamma förståelse av situationen som parterna i någon mening både måste utgå ifrån och kontinuerligt skapa och upprätthålla och modifiera för att kunna engagera sig i ett gemensamt kommunikativt projekt. Detta på flera olika plan samtidigt, och under de försvårande omständigheter som demenssjukdomen innebär. Det är komplext det här med kommunikation! *puh*

14 juni 2012, 10:56
Moderator
Sheyen skrev:
Körde 1 mil på crosstrainern.

Ursäkta en dum fråga, men vad är en crosstrainer egentligen? Och handlar det om motion eller fart? Eller båda?

14 juni 2012, 11:01
Medlem
Incognita skrev:
Sheyen skrev:
Körde 1 mil på crosstrainern.

Ursäkta en dum fråga, men vad är en crosstrainer egentligen? Och handlar det om motion eller fart? Eller båda?

http://www.google.se/search?hl=sv&cp=6&gs_id=2t&xhr=t&q=crosstrainer&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1366&bih=675&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=nK3ZT7WFHZKJhQfzrojfAw

Vet inte riktigt vad du menar, men röstar på "motion".

14 juni 2012, 11:24
Moderator
Aha. :lol: Alltså, jag var inte säker på om det var ett motionsredskap eller ett fordon eller både och. Jag tänkte att det kanske eventuellt var något man kunde köra med i skogen eller så. :oops:

Vilken självdisciplin du har!

14 juni 2012, 11:35
Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98 ... 488  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.