Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Gröna tråden 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Gröna tråden
Här tänkte jag att vi kunde skriva lite om små spirande projekt kring sådant som spirar och gror. Växter alltså. Ute eller inne.

Sonen vill odla morötter på uteplatsen. Visst måste det väl gå att göra det i hinkar? Det blir väl inga mängder direkt, men så att han kan få odla sina egna morötter utan att jag behöver skaffa en kolonilott.

Tomatplanter håller jag på och driver upp inomhus, men så små som de är misstänker jag att de får bli ett inomhusprojekt för vintern. Det finns ju växtbelysning att köpa - behöver ändå ha sådana på vintern för att inte bli deprimerad. Smultron och jordgubbar blommar för fullt i rabatterna. Smultronen har spridit sig till gräsmattan, och dyker till och med upp mellan stenplattorna här och där.

Dofttobak håller jag också på att driva upp för utplantering, både stora och små. Ligger efter i planeringen även där, men skam den som ger sig.

På uteplatsen finns en hel del perenner som kompletterar varandra väl så att det är fint hela säsongen. Det har jag förra hyresgästen att tacka för, men jag har faktiskt fyllt på en del med åren (lättare när någon har börjat och liksom skapat en struktur för det hela). Det finns en hel del som jag inte vet namnet på, och så klematis, spirea, humle, cypresser, vintergröna lägre buskar av något slag, tulpaner, narcisser, scilla, krokusar, smultron och jordgubbar som sagt, förgätmigejer, klätterhortensia, lavendel, något marktäckande... "Gräsmattan" börjar alltmer likna hagmark - gräset trängs med en hel del mossa (stör inte mig), smultron nu då :D , och diverse vilda och förvildade blommor. Jag klipper den med sax och skonar alla blommor jag gillar; väldigt kontemplativt faktiskt. Den är inte särskilt stor. Förbluffande vilken artrikedom man kan få till på så liten yta!

Och så har jag tantplanteringar i krukor: penséer, pelargoner och gröna växter som får ta sig ute istället för att jag slänger dem.

8 juni 2012, 13:42
Medlem
Inlägg Re: Gröna tråden
Om du väljer en lites sort av morötter skall det nog inte vara problem att odla i KRUKA.
Gör ett litet hål i botten på hinken och ställ på ett fat.
Annars lär jorden ruttna i botten.

8 juni 2012, 14:31
Moderator
Jag har odlat i hink förut, utan hål, och det har gått bra. Jag är inget vidare på att vattna. Regnar det mycket kan man hälla ut överskottsvattnet. Fast det kanske blir annat när själva moroten är där nere i det blöta... Jag är lite snål. Stora krukor är i allmänhet svindyra. Hinkar är billiga. Och när man har odlat färdigt, kan man förvara leksaker i dem. Å andra sidan... om man gör hål i dem kan man ju spara dem som just odlingskrukor så att man har en färdig lösning nästa år. Men då behöver jag köpa fler hinkar... Nåja, det ordnar sig.

8 juni 2012, 14:41
Medlem
Vad mysigt det låter . Jag tillhör en konstig sort som gillar att rensa ogräs.
Bor med balkong så det är inte så mycket ogräs att rensa.
Ska ha mer växter på balkongen, när jag ej har odjur, ( som kallas kaniner som äter upp dem)
Har du möjlighet att sätta in en bild på allt grönt, är det spännande att få se.

8 juni 2012, 15:25
Medlem
Hur orkar ni? :01:

8 juni 2012, 15:46
Medlem
nallen skrev:
Hur orkar ni? :01:

Nallen! Jag har för mycket ADHD vill du ha lite?
Jag är den energiskaste på mitt jobb.
Cyklande hemtjänsten. Far som en pil genom gatorna!

8 juni 2012, 16:00
Moderator
Jag är rätt lat. Det mesta sköter sig självt. Jag har inga känsliga sorter.

8 juni 2012, 16:40
Medlem
Ja men de ska ju ner i krukan, fröna och växterna! Du är duktig!

8 juni 2012, 18:44
Medlem
Ja men de ska ju ner i krukan, fröna och växterna! Du är duktig!

8 juni 2012, 18:44
Medlem
Jag skriver på min mobil, och därför kommer det ibland , två inlägg.
Darrar väl , när jag kör pekfinger valsen :D

8 juni 2012, 18:46
Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.