Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Schueberird
Medlem
|
Re: Mattråd!
Nu har jag 8 portioner köttfärssås i frysen (plus en nionde till dagens middag). Ikväll ska jag laga något gott på vissa skrynkliga frukter.
|
12 april 2012, 17:18 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Tips på lättlagad och god vegetarisk lasagne:
Man behöver: - lasagneplattor för tre lager av pasta - rejält med purjo (två medelstora lökar kan vara lagom, men då har jag en ganska rymlig ugnsform) som fräses upp i olivolja och blandas i tomatsåsen (man kan spara disk genom att fräsa upp purjon i en stor teflongryta och göra tomatsåsen där direkt, med purjon som grund) - tomatsås (se nedan) - en stor burk keso - riven ost att täcka alltsammans med (färdig "gratängost" funkar bra)
Tomatsåsen brukar jag göra på purjolöken, olivolja, Icas ekologiska tomatkross (två tetraförpackningar brukar vara lagom), tomatpuré, så mycket vitlök man pallar med, salt/herbamare efter smak, lite socker för att lyfta tomatsmaken, svartpeppar, oregano och basilika, och ev. en skvätt grädde. Ännu godare blir det förstås om man lyxar till med hela tomater (skalade) i.
Man sprinklar olivolja i botten av ugnsformen och varvar sedan lasagneplattor, tomatsås (med purjon i), keso, lasagneplattor, tomatsås (med purjo), keso, lasagneplattor, tomatsås (med (purjo) och riven ost.
Följ sedan instruktionerna för lasagneplattorna! Om man använder färska lasagneplattor är det lagom med 200 grader och formen i mitten av ugnen. I annat fall kan det nog vara bättre med 175 grader, och kanske kan man behöva flytta ner formen om man märker att osten blir gyllenbrun innan plattorna är genomkokta (jag har aldrig brytt mig om att förkoka dem - det går ändå, men då får man räkna med längre tid i ugnen). Tidsåtgången har jag dessvärre inte koll på. Jag använder alltid i första hand luktsinnet för att avgöra när något är färdigt - när det luktar gott av mat i hela lägenheten är det klart. (Men osten skall vara gyllenbrun och lasagneplattorna mjuka.)
Lasagnen blir lätt väldigt saftig/vattnig och håller då inte ihop så bra (gäller kanske särskilt om man använder färska lasagneplattor). Rester som värms dagen efter håller däremot ihop jättebra. Man kan låta keson rinna av för att minska mängden vätska. Jag tenderar att glömma det...
Variation: Man kan blanda keson med fetaost och/eller uppfräst bladspenat för att lyxa till det hela, eventuellt också med hackade valnötter i om man tycker att det är gott. Tänk bara på att minska mängden salt i tomatsåsen om fetaost tillsätts!
|
18 april 2012, 02:51 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Ikväll ska jag prova Incognitas lasagnerecept: Tomatsåsen gör jag på färska tomater, finhackade soltorkade tomater, tomatpuré och kanske spexar jag loss med lite bostongurka (*) också. Vidare testar jag med spenat och ruccola. ----- (*) Bostongurka passar till allt. Man kan nog fan ha det i en termos också - istället för stuvade makaroner.
|
20 april 2012, 17:04 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag skippade bostongurkan och lade till stjälkselleri för att göra slut på den.
|
21 april 2012, 01:29 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Det blev för sent att äta lasagne igår kväll, så jag tog bara en macka då och gick sedan och lade mig, men imorse blev det lasagne till frukost. Den blev riktigt god och precis lagom saftig - jag glömde salta och så, men det gjorde ingenting, eftersom alla naturliga smaker räckte precis som de var. Jag använde en lagrad grevé, som jag rev själv, till översta lagret. Ruccola och spenat ska jag ta mer av nästa gång.
|
21 april 2012, 09:58 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Dagens meny är... Rödspättafilé mikrad 4 min med pesto, färsk spenat, salladslök (klippt rakt ner i formen) och olivolja. Tror ni att det går att äta?
|
6 juni 2012, 13:24 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Make that 8 minutes... Rå spätta, fortfarande fryst, tror jag inte på.
|
6 juni 2012, 13:25 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Jädrar anåda! Det var faktiskt riktigt delikat!
|
6 juni 2012, 13:33 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Bullbiffar: "Jävlar vilken feast det ska bli!"
|
18 juni 2012, 20:11 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Det kan inte vara meningen att en PK aspergare inte ska få ha ett neustriskt eller austrasiskt svartbönejobbande krosstomatgenußmedvetet hembiträde som kan aspiesäkras via en jordad kontakt så att man tål sällskapet. Jag är orkar inte laga mat och är för hungrig för något mindre.
|
18 juni 2012, 22:59 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|