Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Emotiv EEG-apparat 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Emotiv EEG-apparat
http://emotiv.com/

Jag har nu beställt ett exemplar av denna apparat. Kostar 300 dollars plus 100 dollars i frakt. Den tycks snabbt ha blivit rätt känd och populär bland nördar av olika slag. Man får tillgång till en del gratis applikationer. Ska även finnas en fri drivrutin för att läsa informationen: https://github.com/qdot/emokit men det officiella API:et verkar kosta pengar om jag förstått rätt.

Den är alltså till för att läsa tankar.

5 juni 2012, 12:31
Medlem
Inlägg Re: Emotiv EEG-apparat
En tillämpning på EEG man tänkt sig sedan urminnes tider:

http://cnslab.ss.uci.edu/muri/research.html

Citera:
Our basic scientific research is geared towards determining whether brain waves that are more directly linked to speech production can be used to communicate linguistic information. Speech is a natural method for communicating linguistic information. Were one able to use EEG to measure directly the activity of brain speech networks, one could potentially develop an easier and faster method for communicating linguistic information using EEG. Our work on imagined speech production pursues this idea.

5 juni 2012, 12:45
Medlem
Coolt: Jag förväntar mig fortlöpande rapporter. :)

5 juni 2012, 12:48
Moderator
Som om man bara tänkte på en sak åt gången... :lol: Det är ju så vansinnigt många processer igång i hjärnan samtidigt att det är omöjligt att identifiera ens vilken del som används till vad om man inte har ett så enormt material att man väldigt grovt kan göra en statistisk beräkning. Lycka till!

5 juni 2012, 15:31
Medlem
Incognita skrev:
Som om man bara tänkte på en sak åt gången... :lol: Det är ju så vansinnigt många processer igång i hjärnan samtidigt att det är omöjligt att identifiera ens vilken del som används till vad om man inte har ett så enormt material att man väldigt grovt kan göra en statistisk beräkning. Lycka till!

Det är nog därför det inte blivit något av det på alla dessa år. EEG är väl rätt billigt och högupplöst men det är rätt dåligt känt vad man ska med all data till...

5 juni 2012, 23:43
Moderator
Jo... Och de flesta av ens kognitiva processer är man ju inte ens själv medveten om. Så hur skulle man kunna koda av dem?

5 juni 2012, 23:48
Moderator
Det skulle de nog ha kunnat svara på för några årtionden sedan. Ta en okänd flicka från fattigkvarteren, sådana finns det många; blockera nervbana efter nervbana tills... osv. :twisted:

6 juni 2012, 00:50
Moderator
Mm... Och just den nervbana som blev kvar bara råkade vara just vad man var ute efter...? Och genom ett under hade man ändå inte råkat blockera någonting livsnödvändigt...?

6 juni 2012, 00:57
Moderator
...och dessutom var hon fortfarande tillräckligt alert för att kunna artikulera sin enda kvarvarande tanke så att hjärnvågorna kunde avkodas korrekt...?
:roll:

6 juni 2012, 01:00
Moderator
Finns det inte tillfälliga blockerare? Har för mig det.
Tillvägagångssättet i övrigt (plus minus någon detalj) lär ha använts. Då gjorde det inte så mycket i vilket skick försökspersonen var efteråt.

6 juni 2012, 01:05
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.