Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
|
Sida 1 av 1
|
[ 9 inlägg ] |
|
Författare |
Meddelande |
Savanten Svante
Medlem
|
Gratisböcker!
http://www.arbark.se/info/besoka/Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek Upplandsgatan 4 Stockholm, Sweden 11181
|
5 juni 2012, 12:47 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Re: Gratisböcker!
Gör sig av med dubbletter och övrig litteratur. Låter som ett påkostat bibliotek
|
5 juni 2012, 13:20 |
|
|
Kaninmamma
Medlem
|
Långt till Stockholm tyvärr
|
5 juni 2012, 13:35 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Det slängs böcker så ofta på mitt jobb att man kan bli mörkrädd för mindre...
|
5 juni 2012, 15:27 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Fan, jag kan ta dem! Måste hitta medicin så jag orkar läsa bara...
Eller allvarligt talat, jag undrar vad det är som slängs. När jag växte upp kunde jag på folkbiblioteket i min hemstad låna "Indogermanische Laut- und Formenlehre", Heidelberg artonhundrakallt – exklusiv akademisk bildning skriven för en bildningstörstig allmänhet man på den tiden trodde på, av det enkla skälet att den fanns – eller ett flerbands plansch-, ritnings- och textverk i stort format om svenska medeltidsborgar, hela och i ruiner. Bara som två exempel ur hela bokgenrer som slutade komma ut under femtio-sextiotalen någon gång, och av sådan karaktär samt i ämnen med såpass långsam förändringstakt att de inte blir inaktuella i brådrasket. (Andra sådana böcker gav dessutom dokumentationer av kulturminnesmärken som bombades bort under andra världskriget av en klass som man nu möjligen kan hitta på universitetsbiblioteket.)
Senast efter att Stadsbibblan flyttade till nya lokaler, som skulle föreställa större, på åttiotalet någon gång, finns litteratur av de sorterna överhuvudtaget inte där. (Och knappt någon annan litteratur av de åldrarna heller.)
|
5 juni 2012, 18:57 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
De kunde ju åtminstone skänka böckerna.
|
5 juni 2012, 20:13 |
|
|
Zombie
Moderator
|
... alltså Indoeuropeisk ljud- och formlära.
|
5 juni 2012, 20:51 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Det gör de. Men man tvingas bli luttrad - det går inte att rädda alla böcker utan att drunkna i dem. Jag har ju varken bil eller körkort heller. Och välgörenhetsorganisationer är inte intresserade av folks gamla avhandlingar och liknande.
|
5 juni 2012, 21:00 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Senast idag räddade jag hem en avhandling, av en Jörgen Nissen, som heter Pojkarna vid datorn: unga entusiaster i datateknikens värld.
|
5 juni 2012, 21:05 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 9 inlägg ] |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|