Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Har det blivit dags för det stora forumbråket? 

Ja. 56%  56%  [ 5 ]
Nej. 44%  44%  [ 4 ]
Antal röster : 9

Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Har det blivit dags för det stora forumbråket?
Ufo skrev:
För så som samhällets ekonomi är byggt idag så måste dessa "parasiter" existera, de framställs politiskt med aktiva åtgärder.

Nej. Om vi accepterar premissen att de måste existera så kan vi ju ge fan i att betala dem.

31 maj 2012, 21:32
Medlem
nallen skrev:
Ufo skrev:
För så som samhällets ekonomi är byggt idag så måste dessa "parasiter" existera, de framställs politiskt med aktiva åtgärder.

Nej. Om vi accepterar premissen att de måste existera så kan vi ju ge fan i att betala dem.
Isåfall skulle kostnaderna bli högre då hungriga människor tappar sina spärrar.
Kriminalvård är kostsamt.

Det är mycket billigare att ge människor möjligheter istället. Då hjälper de till att betala samhällsutgifterna istället för att vara en kostnad.

31 maj 2012, 21:46
Moderator
nallen skrev:
Incognita skrev:
[M]ed högerpolitik är det många som slipper undan ansvar [...] för alla dem som de lever gott på bekostnad av.

Vilka är "många"? och vilka är det de lever på bekostnad av?

Ur en synvinkel är det alla vi som inte svälter och som köper våra delikatesser från de svältande till underpriser.
Ur en annan synvinkel är det kapitalet som själva visserligen lyfter ett finger men inte så mycket mer än så, och som tjänar multum på att bara flytta runt abstrakta värden som skapats genom andra människors slit och anletes svett. När dessa gjorts beroende av kapitalets stöd, kan man utpressa dem till att producera sådant som de själva inte kan klara sig på.
Ur en tredje synvinkel är det forna kolonialmakter som lyckats tilskansa sig en massa naturtillgångar, kulturskatter och annat genom våld och/eller lurendrejeri, och alla vars förfäder roffat åt sig mark (och annat) och claimat den som sin egen utan några som helst hänsyn till dem som redan levde där.
Ur en fjärde synvinkel är det alla som tjänar mer än vad andra gör för motsvarande arbete.
Ur en femte synvinkel är det alla de som fått arbeten, bostäder eller annat av livets goda genom någon form av diskriminering.
Orkar inte mer just nu.

Citera:
"Samhället" har inga egna inkomster, allt kommer från oss som arbetar. Jag är djävligt trött på att i runda slängar 15-20% av mitt arbete "omfördelas" till diverse parasiter och därigenom garanterat inte genererar någon som helst avkastning. Det hade varit bättre att kunna vara ledig 5-8 timmar mer i veckan.

Ja, för själv kommer du ju aldrig att bli gammal eller sjuk? Och inte har du gått i skolan heller? Eller på annat sätt nyttjat något som skattepengarna används till? Och inte någon du bryr dig om heller?

31 maj 2012, 21:48
Moderator
Om du tror att du själv inte är någon form av parasit, nallen, så är du jävligt naiv.

31 maj 2012, 21:53
Medlem
Ufo skrev:
nallen skrev:
Ufo skrev:

Isåfall skulle kostnaderna bli högre då hungriga människor tappar sina spärrar.
Kriminalvård är kostsamt.

Det är mycket billigare att ge människor möjligheter istället. Då hjälper de till att betala samhällsutgifterna istället för att vara en kostnad.

Nja, det är väl inte säkert att det blir dyrare att hålla folk inlåsta, beror ju på hur fängelseväsendet ser ut.

Förmodligen rör det sig inte om lika många, de flesta som blir försörjda med bidrag nu skulle klara sig men med mycket lägre standard. Några procent högst skulle nog behöva låsas in.

31 maj 2012, 22:25
Moderator
Vi parasiterar på miljön på bekostnad av kommande generationer.

31 maj 2012, 22:26
Moderator
Många företag tjänar storkovan på att skita i att miljöanpassa sig. Det drabbar oss alla.

31 maj 2012, 22:27
Medlem
Incognita, i punktform, sifforna motsvarar dina synvinklar:
1. Om det vore till "underpriser" skulle de inte kunna producera och sälja "delikatesserna". Uppenbarligen finns det folk ("svältande"?) som anser det värt att producera sakerna till en kostnad som gör att vi kan köpa dem för den peng vi kan. Det är en enkel fråga om tillgång och efterfrågan.
2.1. Att bankirer, riskkapitalister och liknande inte utför något hederligt arbete kan jag väl hålla med om.
2.2. Dock har det inget att göra med "andra människors slit" eftersom de (människorna) får ersättning för sitt slit.
2.3. Det du kallar "utpressning" är väl lika mycket ett ömsesidigt utbyte; det går inte att vara fabrikör om ingen väljer att jobba för en.
3. Är tämligen irrelevant. Den som kan gör.
4. De som tjänar mer än andra för samma arbete har varit en bättre förhandlare och har därmed förtjänat sin högre ersättning.
5. Förstår jag inte och kan därmed inte kommentera, om det inte rör sig om samma sak som i punkt 3.

Incognita skrev:
Ja, för själv kommer du ju aldrig att bli gammal eller sjuk? Och inte har du gått i skolan heller? Eller på annat sätt nyttjat något som skattepengarna används till? Och inte någon du bryr dig om heller?

Man kunde ju hoppas slippa, men det är väl naivt. Viktigare är att det är irrelevant.
Jag har ägnat många år av mitt liv åt något som är viktigt för landet; som tack för det har jag fått halvtaskigt betalt och dessutom tvingats betala skatt - som går både till sånt som är viktigt och till oduglingar som inte försörjer sig själva.
Det är i grunden orättvist att tvinga någon (mig) att försörja någon annan än mig själv och min (hypotetiska) avkomma/familj - det är inget annat än stöld av min tid och energi.

31 maj 2012, 22:28
Moderator
Jag finner ditt begrepp om människors valmöjligheter synnerligen märkligt.

Irrelevant att man roffar åt sig saker på bekostnad av andra? På vilket sätt är det mindre relevant än dina synpunkter på andras "parasiterande"?

31 maj 2012, 22:33
Medlem
Jag förstår nog inte frågan. Exempel på någon som "roffar åt sig" som går att jämföra med den statligt sanktionerade utpressningen, tack.

31 maj 2012, 22:38
Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.