Re: Har det blivit dags för det stora forumbråket?
Incognita, i punktform, sifforna motsvarar dina synvinklar:
1. Om det vore till "underpriser" skulle de inte kunna producera och sälja "delikatesserna". Uppenbarligen finns det folk ("svältande"?) som anser det värt att producera sakerna till en kostnad som gör att vi kan köpa dem för den peng vi kan. Det är en enkel fråga om tillgång och efterfrågan.
2.1. Att bankirer, riskkapitalister och liknande inte utför något hederligt arbete kan jag väl hålla med om.
2.2. Dock har det inget att göra med "andra människors slit" eftersom de (människorna) får ersättning för sitt slit.
2.3. Det du kallar "utpressning" är väl lika mycket ett ömsesidigt utbyte; det går inte att vara fabrikör om ingen väljer att jobba för en.
3. Är tämligen irrelevant. Den som kan gör.
4. De som tjänar mer än andra för samma arbete har varit en bättre förhandlare och har därmed förtjänat sin högre ersättning.
5. Förstår jag inte och kan därmed inte kommentera, om det inte rör sig om samma sak som i punkt 3.
Man kunde ju hoppas slippa, men det är väl naivt. Viktigare är att det är irrelevant.
Jag har ägnat många år av mitt liv åt något som är viktigt för landet; som tack för det har jag fått halvtaskigt betalt och dessutom tvingats betala skatt - som går både till sånt som är viktigt och till oduglingar som inte försörjer sig själva.
Det är i grunden orättvist att tvinga någon (mig) att försörja någon annan än mig själv och min (hypotetiska) avkomma/familj - det är inget annat än stöld av min tid och energi.