Ny tråd Svara på tråd  [ 159 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 16  Nästa
Om att bygga en egen robot! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Om att bygga en egen robot!
Mitt huvud är för tillfället fullt av robotar som tycks ha engagerat alla de hjärnceller som jag fortfarande har i behåll så till den milda grad att de inte räcker till för så mycket annat:
Jag fick uppgiften att "make a robogator that attacks when objects get too close", vilket visade sig vara lite krångligt, mest för att jag verkligen försöker efterlikna hur jag föreställer mig att en alligator rör sig och inte ville fuska, vilket de gör i byggbeskrivningen, vilken jag tjuvkikade på efter att ha byggt några timmar: Min (tänkta) version är mycket mer avancerad än i byggbeskrivningen där de låter sin "robogator" rulla fram på hjul med stela framben och (rörliga) bakben som skjuter på och på så sätt fuskar till en alligators verkliga rörelsemönster.

Ett annat problem är att bitarna tar slut hela tiden: Jag vet ganska precis hur jag vill bygga, men för de lösningar som jag har i huvudet måste jag skaffa fram fler delar innan jag kan fortsätta - eller så får jag tricksa lite. Jag har åtminstone byggt - och programmerat - fungerande käkar som min "robogator" kan hugga och attackera med.

Jag tänker mig att en alligator rör sig framåt genom att röra benen växelvis (höger framben plus vänster bakben rörs samtidigt - och motsvarande) - och gissningsvis balanserar sig med svansen, men den biten skippar jag nog (eftersom jag saknar motor att styra den med (och den extra centralenhet som skulle behövas för att kunna styra den extra motorn)), men då måste jag överföra kraft från respektive bakben till respektive framben och den lösning som skulle ta minst plats saknas det delar för, så då måste jag få till alternativlösningen, som dock tar mer plats. Jag har alltså bara två motorer för styrning av benen och vill dessutom kunna styra varje sida oberoende av den andra för att kunna svänga och inte bara gå rakt fram (eller rakt bakåt), så jag måste alltså tricksa lite.

Just nu funderar jag på att titta på en massa filmer av alligatorer som rör sig för att få fler idéer.

29 maj 2012, 13:05
Medlem
Min robogators käkar inklusive "ögon":
Bild
Käkarna är programmerade att hugga om ett objekt kommer närmare ögonen än 20 cm.

Vänsterbenen (fram och bak):
Bild
Benen börjar arta sig riktigt bra efter många om och men. De blev dock ganska breda, eftersom jag var tvungen att tricksa lite med kraftöverföringen från motorn till frambenet.

Önskad kraftöverföring, till vilken bitarna tyvärr inte räcker:
Bild
Den tar mindre plats och är troligen bättre under belastning.

30 maj 2012, 14:50
Medlem
Viktiga bitar har tagit slut igen, så jag blev tvungen att tricksa och skarva lite och för tillfället är problemet löst, men det skulle kunna var elegantare och bitarna lär, förr eller senare, ta slut igen.

30 maj 2012, 18:38
Medlem
Misslyckad bild - eller är det kanske en video:
Bild

Kraftöverföringen fungerar utmärkt och benrörelserna fungerar hyfsat, men nu är det dags att plocka isär allt och bygga något bättre: Benrörelserna kan helt klart förbättras och helst skulle jag vilja aktivera benen växelvis och ett par i taget, men det kan bli svårt med den begränsade mängd delar som jag har att tillgå just nu (bristen på delar är dock ganska tankestimulerande).

31 maj 2012, 18:59
Moderator
Min son är väldigt impad. 8-) Han vill ha den framför ytterdörren så att den kan bita eventuella tjuvar.

31 maj 2012, 19:03
Medlem
Jag är satans IMPAD!

Du har lyckats med en massa på kort tid. Det tog mig längre tid att få min robot att åka och akta sig för hinder än så.

Till mitt försvar ska ju sägas att jag har byggt mitt från grunden och letat givare och sensorer till allt och ingenting...

MEN DU!!!
Det finns en sensor som läser av V från exempelvis batteri att köpa för inte så många pengar. Då kan du läsa av volten från batteriet och sedan tvinga roboten att åka till laddstationen när det inträffar. Finns en leksak för ensamma barn på classe i sjön (om jag inte tar fel) där det är en kanin som ska leka kurragömma med ett barn. Barnet tar en morot och "gömmer sig" och kaninen letar fram moroten. Det är nått skit med en sändare och en mottagare. Borde funka för dig tycker jag. Jag funderade på den lösningen för att hitta min ölback men tar till hederlig navigering till det.

31 maj 2012, 19:12
Medlem
Tack! :)

Jo, jag har ju turen att inte behöva bygga allt från grunden. Det känns lite fusk, men annars skulle jag nog inte ha kommit någon vart alls, så det är en perfekt introduktion. Dessutom otroligt stimulerande. Fördelen med lego är också att det är lätt att experimentera och bygga om igen och igen. Hur löser du det? Planerar du allt i minsta detalj innan du börjar bygga eller kan du experimentera? Hur lätt är det bygga om?

Om jag hade haft fyra motorer då hade jag kunnat låta styrprogrammet sköta resten, men nu måste jag istället uppfinna lämplig mekanism som kan kopiera en motors rörelser från höger bakben till vänster framben - och tvärtom - utan att saker krockar och utifrån de delar som jag har tillgängliga.

Edit:
...och så skulle jag vilja kunna skippa stödhjulen. :roll:

31 maj 2012, 19:24
Medlem
Om jag vill bygga om så får jag fundera lite och tillverka nya delar på jobbet. Har tur på så sätt eftersom jag jobbar som svetsare på ett företag där vi har all plåt och annat man kan behöva. Jag får ju inte ta hem vad som men småbitar brukar gå bra att "skurka" hem.

Men du... Kan du styra 3 motorer så kan du styra 4.

Du behöver bygga en transistor brygga som fixar det åt dig.

Motor 1 på styrenheten säger till hur transistor bryggan ska vara

Motor 2 säger till motorn att röra sig till vänster fram och höger bakben (ett i taget kommer röra sig)
motor 3 säger till motorn att röra sig till höger fram och vänster bakben...

Jag har inte FETKOLL på transistor bryggor men vet att UFO har det. Men en transistor brygga så ska du kunna få två motorer att funka från en utgång om du har nått som styr transistorn. Jag fuskar och kör med "H-brygga" vilket gör att jag behöver 2 utgångar per motor som jag vill styra. Det har att göra med att jag vill ha annan V till motorn och framför allt mer A till den samma än vad mitt styrkort kan ge. Fördelen med min H-brygga är att jag kan köra en likströms motor åt vilket håll jag vill. Jag styr min robot genom att vrida ena bandet fram och det andra bak. Det är lite pill men det är ganska enkelt när man väl har benat ut hur man ska koppla dom.

Om du vill så tror jag du kan använda ett arduino kort till lego grejerna utan att förstöra dom. Arduino finns att köpa på http://www.electrokit.se eller http://www.kjell.com

Med ett arduino kort har du ganska mycket möjligheter trots att det är så litet. Du har mer datorkraft i de små korten än vad yenkarna hade i Apollo programmets månlandare. Det att tänka på är att man har få portar ut. 13 digitala I/O och 6 analoga in men det räcker ganska långt. Det får min lilla leksak att hålla koll på världen med en PS2 mus och digitalkompass samt att det sitter ultraljudsradar och ett servo på den utöver 2 elmotorer. Jo det finns pinnar kvar att pilla med. Hade tänkt att köra två kort till det bygget. Ett till armen och ett till själva roboten. Men jag köpte ett MEGA kort som har en MASSA pinnar så jag kommer styra hela med samma kort så fort jag får snits på det hela.

31 maj 2012, 20:12
Medlem
Arduinosimulator till iphone:

31 maj 2012, 20:27
Moderator
Hallå, kan inte alla ni robotbyggare anordna ett konvent, ett barntillåtet ett, som jag kan få ta med min son på? :04: Pretty pleeeeaaase...?

31 maj 2012, 20:34
Ny tråd Svara på tråd  [ 159 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 16  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.