Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Nästa
Har det blivit dags för det stora forumbråket? 

Ja. 56%  56%  [ 5 ]
Nej. 44%  44%  [ 4 ]
Antal röster : 9

Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Har det blivit dags för det stora forumbråket?
nallen skrev:
Varför då gnälla när folk får ta ansvar för sig själva och sitt eget?
Därför att ansvar också kräver befogenheter.

30 maj 2012, 19:54
Moderator
Zombie skrev:
Bland andra bitar, nötskal eller ej, har vi en med "utgifter för inkomsternas förvärvande", det vill säga om man får litet hjälp på traven av det allmänna när man är i trångmål kanske man i medeltal sedan kan producera mer åt det allmänna än vad man fick. Vilket är lömskt, eftersom bara en del av sådan vinst går att direkt räkna om i pengar (men inte till exempel hemmaarbete, samhällsnyttig hobby, gott inflytande på andra...) och annan är övervärderad i förhållande till samhällsnyttan (diverse manschettjobb, aktiespel). Bara för att ge en liten vink om hur komplicerat det kan vara det där med "ansvar".

Just det - det var det jag också ville säga men inte orkade utveckla just då (har gjort det så många gånger förut i olika sammanhang).

Ufo skrev:
nallen skrev:
Varför då gnälla när folk får ta ansvar för sig själva och sitt eget?
Därför att ansvar också kräver befogenheter.

...och det också!

30 maj 2012, 20:49
Medlem
ja är det nån som vill bråka då? :07:

30 maj 2012, 23:34
Medlem
Översättning ur Purres - Språkblommor och grodor.

The war broke out - Det var bråk ute.

30 maj 2012, 23:45
Medlem
Incognita skrev:
[M]ed högerpolitik är det många som slipper undan ansvar [...] för alla dem som de lever gott på bekostnad av.

Vilka är "många"? och vilka är det de lever på bekostnad av?

Incognita skrev:
Det anser jag är ett betydligt större ansvarssmitande än om någon som är sjuk får stöd från samhället.

"Samhället" har inga egna inkomster, allt kommer från oss som arbetar. Jag är djävligt trött på att i runda slängar 15-20% av mitt arbete "omfördelas" till diverse parasiter och därigenom garanterat inte genererar någon som helst avkastning. Det hade varit bättre att kunna vara ledig 5-8 timmar mer i veckan.

31 maj 2012, 11:16
Moderator
Savanten Svante skrev:
Översättning ur Purres - Språkblommor och grodor.

The war broke out - Det var bråk ute.

Den var bra!

31 maj 2012, 13:33
Medlem
Vilka är parasiterna?

31 maj 2012, 15:20
Medlem
Hästflugorna tror jag.

31 maj 2012, 15:49
Medlem
De får dock inte njuta 15-20% av frukterna av nallens arbete - eller är det kanske så att det någonstans för statliga pengar köps in onödigt mycket blod och svett från hästar?

31 maj 2012, 15:52
Medlem
nallen skrev:
Jag är djävligt trött på att i runda slängar 15-20% av mitt arbete "omfördelas" till diverse parasiter och därigenom garanterat inte genererar någon som helst avkastning. Det hade varit bättre att kunna vara ledig 5-8 timmar mer i veckan.
Isåfall får du börja lobba för att avskaffa inflationsmålet.
För så som samhällets ekonomi är byggt idag så måste dessa "parasiter" existera, de framställs politiskt med aktiva åtgärder.

31 maj 2012, 17:04
Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.