Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Om att bygga en egen robot!
Författare |
Meddelande |
Schueberird
Medlem
|
Re: Om att bygga en egen robot!
Nu fungerar mitt pimpade, enklare styrprogram i alla fall. Jag har inte lagt till hundskallet än och skulle kunna flytta avståndsmätaren till mitten av roboten, men det sparar jag till senare.
|
24 maj 2012, 20:55 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Mail från sin robot i inboxen! Den kanske kan rapportera om annat också? Ifall den hamnat på fel köl och inte kan ta sig upp själv? "Mayday mayday... Prekärt läge här... Kom ensam - jag är inte påklädd..."
|
24 maj 2012, 20:57 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Hur många motorer kan man ansluta till den där då? Tre är ganska handikappande om man vill bygga mer komplexa saker. Sugen på att köpoa en egen låda av det nyare slaget. Synd att den förmodligen inte kan kommunicera med min gamla enhet på nåt enkelt sätt.
|
24 maj 2012, 21:01 |
|
|
Incognita
Moderator
|
"Efterhängsna dammråttor och klängiga mattfransar begränsar min rörelsefrihet - kom till undsättning!"
|
24 maj 2012, 21:04 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Om man vill styra flera än tre motorer, då måste man köpa flera (central-)enheter och låta dem kommunicera via bluetooth. Om man köper till en bluetoothenhet till datorn kan man också fjärrstyra roboten via datorn.
Om man vill bygga riktigt stora grejer, kan det nog vara bättre att bygga en robot från grunden, men då uppstår förstås en massa andra problem (till exempel med att få tag på delar utan att bli ruinerad - och så måste man förstås vara ganska mycket händigare med diverse verktyg).
|
24 maj 2012, 21:09 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Rapport om brand kunde ju vara bra - ifall det brinner hemma medan man sitter uppkopplad någon annanstans. Kanske kan den reagera på brandlarmet, ifall det är för invecklat med en egen röksensor?
|
24 maj 2012, 21:11 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Japp, många bra idéer här. Då blir man samtidigt påmind om att man måste dammsuga... Å andra sidan bör man bygga en robot som är så autonom som möjligt.
|
24 maj 2012, 21:12 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Right. Men för den händelse att en potentiell tjuv inte tänker låta sig hindras av att bombarderas med bollar, kanske roboten i alla fall kan skvallra om den blir utsatt för oöm hantering? Den är ju rätt dyr, menar jag.
|
24 maj 2012, 21:18 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Absolut. Vafalls, menar du att inbrottstjuvar inte bryr sig om att små, små, fjäderviktiga bollar av plast skjuts i deras ungefärliga riktning!?
|
24 maj 2012, 22:37 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Vakthundens slutgiltiga utseende: Samma vakthund i sorterat skick:
|
28 maj 2012, 19:58 |
|