Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Om att bygga en egen robot!
Författare |
Meddelande |
Schueberird
Medlem
|
Re: Om att bygga en egen robot!
Inget jätteavancerat än, men man måste ju börja någonstans: Tanken är att den här roboten ska fungera som en vakthund: Den roterar kring sin egen axel tills den upptäcker ett föremål (en "inkräktare") närmare än 40 cm, då den stannar, varnar med rött ljus, väntar 5 sekunder och om inkräktaren fortfarande är kvar då, så skjuter roboten iväg små bollar mot inkräktaren tills denne försvinner, då roboten börjar rotera igen och så vidare. Jag ska försöka få roboten att skälla också. Jag håller dock fortfarande på med styrprogrammet; jag tyckte den första versionen var för enkel, så jag började fundera på sätt att ge roboten ett mer avancerat beteende.
|
24 maj 2012, 01:55 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Bra att det är en hund! VOV blir VOV baklänges, det blir inte MJAU!
|
24 maj 2012, 02:16 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Nu ska jag ägna mig åt styrprogrammet: Jag har just skrivit lite pseudokod ("papper&penna-programmering"), så att jag vet hur jag faktiskt vill att roboten ska bete sig på detaljnivå; det var lite oklart först.
|
24 maj 2012, 18:18 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Häftig vakthund...
En vag idé jag länge haft är att en nyckelförmåga en robot ska ha är att själv uppsöka batteriladdare, problemet är att mindstorms åtminstone i den version jag har inte har någon inbyggd batteriladdare som t.ex. telefoner har. Dessutom finns bara tre motorutgångar och lika många sensoringångar. Men köper man flera enheter kan de väl kommunicera med IR om man vill...
|
24 maj 2012, 19:49 |
|
|
Yetin
Medlem
|
fast vid närmare inspektion skulle det inte vara svårt att komplettera den med sån funktion. Frågan är om datorn tål spänningen från laddaren?
|
24 maj 2012, 19:55 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Fast skall man ha en vakthund är väl det minsta man kan begära att man kommer ihåg att mata den ibland?!
|
24 maj 2012, 19:58 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Jo men det här med att göra en robot självgående i någon mån är ju häftigt...
|
24 maj 2012, 20:00 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Cool idé! Det finns att köpa till ett laddningsbart batteri, så i teorin ska det ju gå att fixa.
1. Läs av aktuell spänningsnivå. 2. Leta upp laddstället. 3. Koppla in laddsladden. 4. Vänta tills önskad spänningsnivå är uppnådd. 5. Koppla ur laddsladden. 6. Återgå.
2 & 3 borde gå i grundutförandet (även om det förstås kräver en del mickel), men 1 & 4 verkar kräva att man moddar sin enhet något.
Enheterna (NXT 2.0) kan kommunicera med varandra via bluetooth.
|
24 maj 2012, 20:42 |
|
|
Incognita
Moderator
|
En evighetsmaskin! Kan man få den att göra en felanmälan när det börjar bli dags att byta ut batteriet också efter för många omladdningar?
|
24 maj 2012, 20:49 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Bra idé!
Jag tror att den kan skicka meddelanden till ens dator via bluetooth, men jag är inte säker. Om den kan det, då borde man kunna fixa ett program i datorn som väntar på meddelandet och sedan skickar en felanmälan via e-post.
Om man istället bygger från scratch (till exempel med Arduino som grund), då kan man förstås bygga och stoppa in vad som helst i sin robot, men jag är ju inte riktigt där än.
|
24 maj 2012, 20:53 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|