Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Om att spilla kaffe - Fysikervarianten 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Om att spilla kaffe - Fysikervarianten
Citera:
Om man går naturligt och bär på en kaffekopp som är 10 centimeter hög och 7 centimeter bred är det närmast självuppfyllande att det bildas en sorts pendelrörelse som förstärks och att man till slut spiller, vilket oftast inträffar mellan det sjunde och tionde steget.

http://www.svd.se/mat-och-vin/kaffespillet-en-hel-vetenskap_7198464.svd

14 maj 2012, 22:30
Medlem
Inlägg Re: Om att spilla kaffe - Fysikervarianten
Savanten Svante skrev:
Citera:
Om man går naturligt och bär på en kaffekopp som är 10 centimeter hög och 7 centimeter bred är det närmast självuppfyllande att det bildas en sorts pendelrörelse som förstärks och att man till slut spiller, vilket oftast inträffar mellan det sjunde och tionde steget.

http://www.svd.se/mat-och-vin/kaffespillet-en-hel-vetenskap_7198464.svd
Förklaring med "Trial and error" metoden.
Man spiller vid första och sista steget.
Vid själva gången spiller man nästan aldrig.

14 maj 2012, 22:38
Moderator
I så fall kanske det har att göra med irreguljära röreler vid gångens början och slut. Jag kan se paralleller där med ansatsen hos en ton, och i mindre mån även "avsatsen" (avklingandet): framför allt den förstnämnda gör mycket mer för klangfärgen än vad man brukar tro.

Men men, först nämner de att det också har med ålder, kön och hälsostatus att göra, sedan tar de en (1) ej närmare specificerad försöksperson, sedan får man inte ens veta hur de resonerade kring det. Aja baja, var det så svårt att locka de riktiga vetenskaparna från kaffebordet?

15 maj 2012, 00:21
Moderator
Hade de tagit mig som försöksperson hade de observerat att man spiller lite när som helst, särskilt om man för tillfället råkar glömma att hela tiden medvetet tänka "kaffekopp, kaffekopp, kaffekopp, kaffekopp...".

15 maj 2012, 07:29
Moderator
Fast det var ju en intressant observation att det finns en så olycklig korrespondens mellan vanliga koppstorlekar och de vågrörelser som orsakas av åtminstone en människas gångart...

15 maj 2012, 07:33
Moderator
Undrar om jag kan få mina kollegor att ställa upp på en utökad test... :mrgreen: Fast... då tittar nog min forskningsledare på mig så där surt igen för att jag låter min hjärna spinna iväg från mina egentliga arbetsuppgifter.

15 maj 2012, 07:35
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.