Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Nästa
Tråden för dumma frågor 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Tråden för dumma frågor
Ursäkta en dum fråga men... hur lång tid brukar en vanlig tandläkarundersökning ta? Jag behöver veta det för min planerings skull, men det står ingenting på tandklinikens hemsida och själv har jag ingen tidsuppfattning då rå... Så - vad kan det ta? En halvtimme? Eller vad?


9 april 2012, 22:35
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
http://alturl.com/pdgt4
Första träffen ger:
Citera:
När undersökningen efter ca 20-30 minuter är över får man utvärdera resultaten tillsammans med tandläkaren.


Förkortade url som förstörde sidbredden. /mod. Z


9 april 2012, 22:45
Moderator
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Ah, bra. Tack! :lol: Man borde väl veta sådant kanske, men jag har liksom aldrig tänkt på att kolla klockan i samband med besök.


9 april 2012, 23:05
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Nästa dumma fråga.


När sömnstörningarna är som värst, då vaknar jag nästan PRICK 4 timmar efter jag har tagit de tabletter jag i vanliga fall försöker undvika. Stilnoct och immovane.

Hur slipper man det? Ta en extra, bryta mot ordinationen? Inte bra i längden?

Motionera på dagen? Har jag gjort.

Landa mjukt, slappna av på kvällen? Gjort.

Låtit bli koffein efter 18? Ja fan, drack bara kaffe imorse.


Förslag?


26 april 2012, 05:17
Moderator
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Undvik stärkelserik mat på kvällen! Ingen potatis, pasta, bröd, ris, gryner... Ät protein och fett istället, med salladsgrönsaker till, och helst inte efter 20:00 (men ät ordentligt, så att du förblir mätt). Det gör faktiskt stor skillnad - man sover bättre och vaknar lättare på morgonen (med ett sug efter müsli).

Utsätt dig för mycket dagsljus tidigt på morgonen! Det får produktionen av sömnhormon att stanna av, som den skall, och då kommer den igång bättre på kvällen istället. Det säger en kollega som lidit av svåra sömnstörningar i tio års tid men som blivit av med dem. Hon tvingade sig upp tidigt på morgonen och satt med en ljusterapilampa, först länge men sedan räckte det med en kortare stund. Nu är det ju ljust på morgnarna, så ta dig ut eller sitt vid fönstret.


26 april 2012, 09:46
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Det där med att inte äta för sent (eller fel sorts mat) på kvällen kan jag skriva under på: Jag behöver minst 4 timmar på mig att smälta maten, annars vaknar jag också efter precis 4 timmar. Fruktsallad och keso brukar däremot fungera även om jag äter det "för sent" (det ger en känsla av mätthet, men är samtidigt lättsmält).


26 april 2012, 11:17
Moderator
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Om man tycker att röntgen känns, är man knäpp då? Inte som att det gjorde ont, men något i stil med känslan när man närmar sig en TV-ruta (tjock-TV-sorten). Särskilt de första bilderna (då var det mer som att faktiskt ta i TV-rutan, och det kändes som att det pirrade till även där mina smycken sitter trots att det var utanför det röntgade området).


26 april 2012, 16:27
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Incognita skrev:
Om man tycker att röntgen känns, är man knäpp då? Inte som att det gjorde ont, men något i stil med känslan när man närmar sig en TV-ruta (tjock-TV-sorten). Särskilt de första bilderna (då var det mer som att faktiskt ta i TV-rutan, och det kändes som att det pirrade till även där mina smycken sitter trots att det var utanför det röntgade området).

Tror inte att det är omöjligt eller knäppt, vi människor känner ju ofta av lite olika saker
och olika starkt, och det är ju onekligen strålning.


26 april 2012, 17:13
Moderator
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Tack för det, RJ.

Ny fråga: Om man har sovit två nattsömner efter varandra med bara ett par timmars vakenhet emellan, kan man lugnt hoppa över nästa natts sömn då? För att göra det man borde ha gjort medan man sov, menar jag...


6 maj 2012, 12:01
Moderator
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
HELVETE! :shock: Om man har haft ner sin stora tunga tjock-TV på golvet, med rutan nedåt (förhoppningsvis utan att krascha den) - hur får man då upp den igen?! Tacksamt för snabbt besked!!!


6 maj 2012, 17:49
Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron