Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Incognita
Moderator
|
Re: Vad har du gjort idag?
Hm... Det kan vara brukshåleslang... Har bestämt för mig att det kan beteckna någon som är riktigt jädra snygg. Fast man kan ju falla handlöst för (eller av) smockor också, i och för sig.
|
4 maj 2012, 00:20 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Idag har jag bestämt fått ett eller annat uttryck stulet.
|
4 maj 2012, 00:21 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Låte intressant. Något att skriva mer om i lämplig tråd? Fast det skulle kanske bli en avledning från viktigare saker.
|
4 maj 2012, 02:15 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Jag orkar inte skriva mer om det i någon lämplig tråd, för då tänker jag att jag borde vara mer utförlig och ha något konkret att komma med, så den här får duga. Och med tanke på att jag har barn vill jag inte heller vara alltför explicit med min identitet. Men...
Jag deltog i egenskap av forskare men hade ingen egen presentation, utan det här var en konferens för att presentera ett flerårigt projekt som hade bedrivits av Sällsynta diagnoser. Det hette "Nästan men inte helt" och handlade om s.k. gråzonsproblematik, när man klarar sig hyfsat men inte fullt ut klarar/orkar att hävda sin rätt gentemot olika instanser på egen hand och så (vid ett antal sällsynta diagnoser är det t.ex. vanligt att man dessutom har något npf eller lindrig utvecklingsstörning). De hade fått fantastiskt mycket gjort, t.ex - en kurs ("Jag kan det jag kan") för sina egna medlemmar (diagnosbärarna), och det var ett antal diagnosbärare som formerade den kärngrupp som drev arbetet med kursen framåt, i samarbete med Tollare folkhögskola - samverkat med Stockholms universitet för att få till en universitetskurs - fotoutställning - publicerat en antologi (samarbete mellan diagnosbärare och forskare från olika universitet) - modern balett ("Får vi kalla oss Freakshow Stockholm?") - fått ut artiklar (vilket tydligen var svårt då det liksom blev för tunga ämnen för pressen, märkligt nog) - temadag - studiematerial ...
Konferensen syftade också till att föra diskussionen vidare, så att den inte skulle gå i graven med projektets avslutande. Och den gör den nog inte. Folk verkade väldigt inspirerade att ta med sig frågorna i sina egna verksamheter och också samarbeta på olika sätt. Det kändes hoppingivande.
Eftersom vi var i kulturhuset kunde vi samtidigt delta i Hjärnkolls manifestation på Sergels torg för att bryta tystnaden om psykisk ohälsa. Vi satt i en formation av (H) och var alldeles tysta tills någon ropade "Bryt tystnaden!", och då pratade vi med varandra, vilket upprepades ett antal gånger. Det hela fotograferades och filmades (?) från olika vinklar. Folk som gick förbi fick information och foldrar. Jag hade ett mycket givande möte med en kvinna som satt bredvid mig, och det var nästan lite sorgligt att bryta upp och gå åt varsitt håll sedan, så vi kramade om varandra.
Jämförd med Lotta Abrahamsson blev jag trots att jag inte höll något föredrag. Det var av en kille som ingick i min diskussionsgrupp på slutet, för mitt sätt att vara och formulera mig och berätta om mina erfarenheter och strategier. Eftersom han var en stor fan av Lotta Abrahamsson blev jag väldigt glad över jämförelsen (och hon är ju cool).
|
5 maj 2012, 08:12 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Alltså, det var som sådan jag var inbjuden (jag hade gjort ett sådant bidrag tidigare). Men när jag nu ändå var där var jag förstås öppen med mina diagnoser också - det kändes ju som väldigt mitt i prick för mig på mer än ett sätt, även om jag nu inte har en sällsynt diagnos.
|
5 maj 2012, 08:15 |
|
|
dygdig barbar
Medlem
|
Tack för både ditt deltagande och så givande av en rapportering av en avrapportering ... efter att ha läst i tråden och i den andra tråden med den här länken om http://www.sallsyntadiagnoser.se/main.asp?CategoryID=1305&underCategoryID=1307 inser nu hur lite insyn jag har av/i det jag inte begriper, (och hur illa bär jag mig inte åt då mitt tisslande, trevande, smygande och spanande på/efter de så ännu mera sällsynta "freaksen" 100/miljon för att inräknas i de hmm de synligt osynliga diagnoserna ... "spik i foten" känner jag mig trots att det mest är mitt huvud som lider de brister på kunskaper om vart "forskningen" är på väg med "Hjärnan", såväl min som din som alla de ännu oföddas ... sublimt "exalterad" blev ordet jag sökte för min önskan om din välgång i forskningens tjänst, därmed "GRATTIS" (Ber om att mitt inlägg inte läses som ett putslustigt, raljerat försök att skoja i ett så allvarsamt ämne) db
|
5 maj 2012, 10:46 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Åh, tack db!
|
5 maj 2012, 14:02 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Ja, tack för att du tog dig tid från annat och så vidare. Det verkar mycket intressant.
|
5 maj 2012, 14:34 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Jag har just stålsatt mig och ringt min mamma för att säga att jag inte har råd att låna henne mer pengar eftersom jag har försatt mig i en knepig sits ekonomiskt genom att vara lite för impulsiv och inte orka ha kontroll på sistone. Nu klandrar hon sig själv fast jag har försäkrat henne om att det är jag själv som har satt mig i den sitsen. Usch...
|
5 maj 2012, 16:06 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Jag skall nog ansöka om god man. Det känns lite knäppt att i fler och fler avseenden likna den grupp vars röst jag försöker få fram i min forskning.
|
5 maj 2012, 16:10 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|