Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Är 7.2% öl smart, eller bara alkismässigt? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Är 7.2% öl smart, eller bara alkismässigt?
Oj, nu blir jag blir jag verkligen förvånad. Är det verkligen så? Men just det ja, jag är ju tjej :mrgreen: De kanske tycker att en tjej inte ska ha mer än två öl. Men det kanske är sunk-faktor på att köpa en liten kvantitet, det har jag inte ens tänkt på.

15 maj 2009, 17:15
Medlem
Savanten Svante skrev:
Jag tänker göra ett socialt experiment.

Vilka viner är mest "alkisviner"?

Rosita, Kir & Marinella (förvisso en apertif).

15 maj 2009, 18:12
Medlem
Rosita = Parkbänksalkis
Lådvin = TV-soffsalkis

15 maj 2009, 18:38
Medlem
Hmm. Hur fan gör man för att INTE vara nykterist och INTE vara alkis om man inte har gott om pengar? :)

Verkar svårt!

15 maj 2009, 21:14
Medlem
Man beställer över internet och skyller i värsta fall på någon stor fest :D

15 maj 2009, 21:48
Medlem
Personligen tycker jag inte att alkoholhalten utan hur man faktiskt brukar alkoholen som avgör om det är alkimässigt.

17 maj 2009, 10:00
Medlem
JJ- skrev:
Personligen tycker jag inte att alkoholhalten utan hur man faktiskt brukar alkoholen som avgör om det är alkimässigt.

Medhåll.

Och jag tycker att man kan dricka ganska ofta och mycket utan att automatiskt kallas för alkoholberoende. (Vet inte om du syftar på detta också.)
Jag har själv druckit i en omfattning som anses alkoholmissbruk/beroende av vården, men jag hade inte några som helst andra symptom på beroende, och jag hade inga som helst sug att dricka vid andra tillfällen än just ett speciellt (och då var det roligt).
När dessa tillfällen minskade i omfattning, slutade jag dricka utan några problem.
Idag dricker jag så gott som ingen alkohol (utan att ha "kämpat" på något sätt för det).

När jag dricker så har jag problem med att dricka lagom, men detta hör mer ihop med att jag inte har ett inre stopp och att jag kör igång på "ett spår" och håller mig till det. Jag gör likadant med allting annat i livet. Jag börjar med en sak, och håller helst på tills det avslutas av något annat än mig.

Eftersom jag var en hel del med "raggare" förr (jag gillar fordon, och min partner har varit den som stått för den sociala kretsen), så har jag sett ett ofantligt drickande varje helg, men där de som faktiskt blivit alkoholister varit ytterst få. De allra flesta slutade utan problem med sitt festande och supande så fort de stadgade sig. Jag tror inte det är fler som har alkoholproblem där än vanligt folk. Däremot kan de kanske få vissa belastningar på organ om de dricker en back öl varje helg.

17 maj 2009, 11:03
Medlem
JJ- skrev:

Du har nog en stor poäng här!

Jag är av danskt ursprung, och där har man lite friare syn på alkoholen.

Att dricka själv, är det alltid fel? När man tar en öl till maten, två öl till fotbollen, tre öl innan sängdags?

Var går gränserna?

18 maj 2009, 23:29
Medlem
Savanten Svante skrev:
JJ- skrev:

Du har nog en stor poäng här!

Jag är av danskt ursprung, och där har man lite friare syn på alkoholen.

Att dricka själv, är det alltid fel? När man tar en öl till maten, två öl till fotbollen, tre öl innan sängdags?

Var går gränserna?

Får ursäkta ett sent svar då det inte kom något mail ang svar i forumtråden. (Jag får la fixa det sen)

Dricka själv tycker jag itne nödvändigtvis måste va fel även om det är trevligare om jag som igår bjöd hem några jag känner och tar sig några glas. Får också ursäkta mitt yrande då jag om än inte är bakis, så är jag i varje fall inte 100% ren efter gårdagen kännr jag.
Det har hänt att jag har tagit en öl när jag kollat på fotboll på tv eller film.
Öl till maten tycker jag är okej.
Vanligtvis somnar jag inom 20min, men ännu lite fortare de gånger jag har tagit en 1-2 öl. Någon vana tänker jag dock inte låta det bli.
Jo, jag vet att i Danmark så säljs starköl m.m. i vanliga butiker? Och att en del svenska a-lagare som bor i Malmö eller hålor nära bron, mer eller mindre flyttat till Danmark p.g.a det och ytterligare en andledning som jag inte kommer ihåg nu.

31 maj 2009, 12:17
Medlem
JJ- skrev:
Jo, jag vet att i Danmark så säljs starköl m.m. i vanliga butiker? Och att en del svenska a-lagare som bor i Malmö eller hålor nära bron, mer eller mindre flyttat till Danmark p.g.a det och ytterligare en andledning som jag inte kommer ihåg nu.

Jofan, det finns inte ens systembolag där!

http://www.netto.dk/ ser lite annorlunda ut än http://www.netto.se/ va? Just nu, i skrivande stund har de rea på vin. Och 95 för en sjuttis smirnoff.. ja, kolla själva!

Nåja, mitt sociala experiment tog slut idag, tror jag. Jag köpte nämligen en rosita!

Resultat av socialt experiment på systembolaget

2 starköl, då är man alkis och får... om inte sneda blickar så iaf inga spontana leenden.
3 starköl är lugnt, då är man en hedervärd medborgare, även om det är skitstark öl.
Vin på tetra eller bag in box, inga problem, oavsett sort.
1 flaska rosita. Då är man ungefär lika mycket alkis som när man köper 2 öl, och får samma bemötande.

Personalen var dock aldrig OTREVLIG, men jag märkte skillnad i bemötandet.

Återstår egentligen bara en fråga. Hur fan får man i sig så mycket rosita att man blir full? Ett litet glas kan jag förstå, men den är ju BITTER! Ska man inte ha lättdrucket om man vill ha snabb fylla?

Bild

29 juni 2009, 21:58
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.