Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Varför anses litteratur som så utvecklande?
Författare |
Meddelande |
sugmundfreud
Medlem
|
Re: Varför anses litteratur som så utvecklande?
Jag har nu hängt en wunderbaum under varje armhåla nu, luktsanering! Näe, hur man än försöker vara till lags så duger det ändå aldrig. Förkastad och förnekad. Men var de som dog i Titanic bättre människor än de som överlevde? Eller hur menar du? Eller finns det en bok? Säg inte att det finns en bok också!? För jag dog nästan av tristess när jag såg filmen. Leonardo Capricciosa är inte bra till någonting annat än att spela efterbliven i Gilbert Grape.
|
18 januari 2010, 16:17 |
|
|
Josef3
Avslutat konto
|
Asmix framstår mer och mer som ett troll. Han ger inga konkreta förslag till någonting, startar inte en seriös tråd eller omröstning utan kommer bara med undanglidande beskyllningar och inlindade förolämpningar. En ärketönt helt enkelt. Jag tror inte han får särskilt mycket sex om jag ska vara ärlig.
Jag gissar att han är:
Oskuld/sexuellt frustrerad
Avundsjuk på bidragstagare i guccibrillor med äkta mattor i hemmet som helt ohämmat pratar om att suga röv på andra vältränade, fräscha killar och framstår som antiintellektuella och vulgära men trots det har naturlig grace och stil, förmågan att inta en pose, på ett sätt han själv aldrig kommer ha.
|
18 januari 2010, 16:20 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Jag har jättesvårt att förstå mekanismerna bakom uppfostringsförsök på internet. Alltså där man säger till andra medlemmar att: Är ni så där kommer ingen vilja vara med er. Ledsen, men jag har bara en sak att svara på sådant: Nehepp, slipp då.
Internetforum är inte bara en samlingslokal för virtuellt civiliserat kaffedrickande. Det är lika mycket en möjlighet att hålla monologer, spy ur sig galla, ropa ut sin glädje över sin nya hundvalp eller whatever. Sådant som får folk att sätta kaffet i vrångstrupen är alltså okej i ganska stor mån.
Jag vill verkligen inte vara den som skrämmer bort folk härifrån. Men ej heller den som går i bräschen för att plocka bort sådana som Josef3. Jag tycker man allt för ofta erfar att "Josefar" plockas bort på begäran av en massa folk. Men sedan så är inte dessa folk kvar på forumet. De ville bara ha bort det obekväma. Sedan när det obekväma är borta - då var det inget roligt längre!
|
18 januari 2010, 16:41 |
|
|
Josef3
Avslutat konto
|
Jag ska försöka göra ett "seriöst" inlägg så kanske Asmix blir lite gladare. Killen som skrivit detta har studerat statsvetenskap på universitet i åratal och även läst onödigt mycket litteratur i allmänhet. Allt från facklitteratur till skönlitteratur, nobelprislitteratur till billig fantasy. Jag vill påstå att en överdrivet akademisk och intellektuell inställning snarare perverterar språket genom att krångla till det överdrivet mycket. Själen försvinner. Det blir en sörja. Något som Angelina Jolies älskare väldigt träffsäkert visar med sina kommentarer markerade i lila. http://www.sffchronicles.co.uk/forum/52 ... story.htmlDen här förmågan att slå knut på sig själv verkar vara ännu vanligare bland akademiska aspergare än bland de flesta intellektuella. Folk som omger sig med för många avancerade begrepp och har hjärnor som är för detaljinriktade missar helt enkelt helheten. När jag inreder ett rum ser jag till helheten, detaljerna får aldrig bli det dominerande. Känslan är alltid viktigare än t.ex materialkunskap även om man inte helt kan förringa sånt heller då material talar sitt eget språk. När jag skriver gör jag det på ett sätt som är förståeligt, men ändå rätt intelligent. Håller inte med Asmix om att det bara är dynga. Det ovan länkade försöket till skönlitteratur som den akademiske killen skrivit är däremot skit. Fullständig dynga. Det är vad som händer när man saknar förståelse och känsla för det grundläggande i språket.
|
18 januari 2010, 18:09 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Problemet som jag ser det är att litteraturen fortfarande ses som finkultur medan film/datorspel/serier/etc ses som fulkultur trots att båda grupperna kan förmedla samma budskap - även om det kanske sker på olika sätt. Att boken anses som finare beror enbart på att boken som medium har funnits längre än andra medier, inte att den på något sätt skulle vara bättre på att förmedla ett budskap. Varje medium har sina för- och nackdelar.
Kort sagt: Det är inte mediet i sig som är viktigt, utan hur man använder mediet.
|
18 januari 2010, 18:42 |
|
|
Josef3
Avslutat konto
|
Bra skrivet Schueberird. Så är det.
|
18 januari 2010, 19:02 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Vad är det Asmix stör sig på så mycket? Jag ser inget fel att Josef3 har en egotråd, alla forum är fulla av sånna. Men visst har man stora problem med människor som inte vill hålla i handen och ha kollektivt krameri så finns det andra ställen. Vad jag däremot tycker är synd, är att Asmix inte startar en diskussion om vad det nu är h*n retar sig på, under synpunkter. Då finns det ju möjligheter att påverka och kanske skapa nya regler o tillämpningar på de som finns. Men att bara häva galla i en annans egotråd, verkar meningslöst. Åter topic: Medhåll.
|
18 januari 2010, 19:05 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Ja, man kan inte nog poängtera att forumet är nytt, det är inte färdigutvecklat, ett forum är egentligen alltid under ständig utveckling. Det är faktiskt lite av en demokrati, om man engagerar sig. Medhåll här också, jag älskar när någon får ihop ungefär det man själv tänker i några korta lättförståeliga meningar.
|
18 januari 2010, 19:22 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Det är intressant att du faktiskt kallar forumet för en demokrati (om än bara en möjlig sådan). Annars tycker jag det förekommer ganska ofta att diverse forummedlemmar säger att "det här och det här forumet är minsann ingen demokrati, det är en diktatur och vi som medlemmar har bara att stå med mössan i hand och buga och bocka när dikta... moderatorerna säger sitt". Det där skulle jag säga bara är ett sätt att rättfärdiga godtyckliga beslut (särskilt när de besluten gynnar de tidigare nämnda forummedlemmarna). Till diktatorernas försvar kan jag dock tillägga att jag faktiskt aldrig hört en moderator kalla "sitt" forum för en diktatur. Samtidigt är det första gången jag hör en moderator kalla ett forum för en demokrati.
|
18 januari 2010, 22:11 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Ja, alltså jag är ju som sagt bara moderator. Jag har på intet sätt varit med och startat det här forumet. Jag är en medlem som alla andra, men med möjlighet att gå loss på andras inlägg och redigera dem. Och då vill jag gärna veta vad medlemmarna tycker. På det planet kan det förekomma viss demokrati, eftersom jag ofta brukar kolla med både den som rapporterat något och boven som misskött sig vad de tycker om hur jag tänker moderera eller har modererat. Mestadels är det ju dock i diktatorisk anda: Nu gör jag så här eftersom det är så här. Jag menar, jag måste ju i alla fall låtsas vara ödmjuk. Jag får ju censurera mig själv ibland också, ta bort porrbilder och sådant ur mina egna inlägg, ibland glömmer jag vad som är lämpligt helt enkelt. Så det är väl en diktatur där man kan ha visst inflytande. Eller nåt. Bäst flyter det ju på om man bara behöver moderera dubbelposter och sådant. Illaluktande flytningar tycker vi inte om, då blir det wunderbaum i armhålorna.
|
18 januari 2010, 23:01 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|