Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Varför anses litteratur som så utvecklande? 
Författare Meddelande
Avslutat konto
Inlägg Re: Varför anses litteratur som så utvecklande?
Jag kan uttrycka mig som en advokat med 30-års yrkeserfarenhet men det är nog något jag fått genom morfar. Har ingen som helst egentlig "bildning", men förståelsen finns ju där ändå. Jag förstår inte det här med böcker, jag gör verkligen inte det.

Böcker för mig är eskapism, på sin höjd. Eskapism är helt underbart och säkert vad 75% av mitt liv handlat om.

17 januari 2010, 21:12
Medlem
Böcker - funkar för en del människor skulle jag säga. Speciellt imponerad är jag av sådana som kan lära sig matematik, fysik och sådant med hjälp av krångliga tjocka böcker. Och verkligen förstå till fullo, inte utantillärning inför prov, utantillärning behärskar jag också i viss mån.

En del bokmalar är smarta. Men många är ärligt talat ganska korkade och slänger sig med "svåra ord" för att de tror att vi andra inte begriper. Saker som icke-bildade lilla jag lätt kan googla eller slå upp i en ordbok om jag inte hört dem förut, och genast till fullo förstå sammanhanget mycket bättre än den smarte ordfjollan.

"Är det din kynnologiscka uppfatning att man inte bör ha mun korg på sin Schäfer, ohc inte matta den met Doggy?".

17 januari 2010, 21:26
Medlem
Inläggen i denna tråd säger tyvärr alltför mycket om detta forum.

18 januari 2010, 00:26
Medlem
Asmix skrev:

Vad betyder det? Forumet är inte en entitet. Men jag förmodar att du syftar på forumets medlemmar? Utveckla gärna. Varför är forumet dåligt?

18 januari 2010, 01:21
Medlem
sugmundfreud skrev:
Asmix skrev:

Vad betyder det? Forumet är inte en entitet. Men jag förmodar att du syftar på forumets medlemmar? Utveckla gärna. Varför är forumet dåligt?

Visst är varje forum en mångfald. Visst kan varje forum präglas av enfald (i dubbel betydelse). Och allt däremellan. Visst är det också forumets medlemmar som i bästa fall skapar en anda på ett forum som inbjuder till mångfald och inte till enfald.

Jag har hoppats på att detta forum ska få fart, att det ska tillåta högt som lågt, att vi själva ska ges möjligheter att hantera de olika eventuella konflikter mellan synsätt och personlighet som återfinns bland oss aktiva på forumet. Jag har då också hoppats att det ska bli något annat än det jag tycker det i mångt och mycket är i dag.

Det var det jag ville få sagt med mitt förra inlägg. Det duger inte för att locka mig att delta att ständigt se en massa mer eller mindre aparta, antiintellektuella och muppglorifierande inlägg av det slag som jag nu tycker dominerar forumet.

18 januari 2010, 01:54
Medlem
Asmix skrev:
Det duger inte för att locka mig att delta att ständigt se en massa mer eller mindre aparta, antiintellektuella och muppglorifierande inlägg av det slag som jag nu tycker dominerar forumet.

Det var då till att vara petnoga. Jag skriver ibland en massa nonsens bara för att hålla trådar vid liv och för att det skrivs ganska lite här på forumet. Det är ett litet forum, och alla vill nog ha hit mer folk. Men om alla som är som du sitter och är trumpna och tycker att vi som skriver är dumma i huvudet, då kommer det ju att fortsätta verka som att ni inte finns här...

18 januari 2010, 02:02
Medlem
Så, ös på med Sartre, Einstein, kvantfysik. Ta plats, alla intellektuella savanter!

18 januari 2010, 02:03
Medlem
Jag har väl också skrivit en del nonsens av samma skäl som du, också i avdelningen Övriga seriösa diskussioner. Det är väl inte där skon klämmer.

Någon gång har jag till och med skrivit mer seriösa inlägg, i hopp att någon orkar gå vidare. Inte helt enkelt att få det att ta sig. Det blir mest att ta sig i brasan, så att säga. Det görs redan allt för mycket här, tycker jag.

Nå, nu har jag i alla fall fått en viss respons för att det är fritt fram också för annat än självglorifierande inlägg på forumet. Bra så! Jag är inte så väldigt kräsen, men möjligen lite svårbedd.

18 januari 2010, 02:28
Medlem
Asmix skrev:
Nå, nu har jag i alla fall fått en viss respons för att det är fritt fram också för annat än självglorifierande inlägg på forumet.

Jajamensan, det är medlemmarna som skapar forumet. Och här har vi inte så mycket dagistant-kumbayatänk, utan tanken är att det ska vara så fritt som möjligt. Så den som vill sitta och höja sig själv till skyarna får göra det. Och den som vill klaga på självglorifierande får göra det. Och den som vill gnälla på de som gnäller på självglorifierare får göra det. Puh!

Och några som ofta är smygsjälvglorifierare, det är de låtsasintellektuella så kallade bildade. Jag får ofta höra av sådana typer att jag ska "läsa på", och sådant. "Du kan inte vara särskilt högt utbildad som har ett sådant språk".

Och vad har de gjort? Jo, de har släntrat runt i universitetskorridorerna, och gubevars, läst några kända verk. Sorry, brukar jag säga, att man är läskunnig gör en inte automatiskt smart eller erfaren. Ej heller allmänbildad. Man måste ha någonting som är mer verksamt än en ärta innanför skallbenet också.

18 januari 2010, 03:47
Avslutat konto
Intellektuella ska avrättas på förnedrande sätt. Det är min åsikt.

Det är allmänt känt att intellektuella är dåliga älskare.

18 januari 2010, 04:08
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.