Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Arduino robot 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Arduino robot
Efter ett telefonsamtal med en kompis så beställde jag ett Arduino UNO kort och började pilla lite med det. Efter att ha kopplat lite med LEDar och annat smått och gott så pratade jag med samma kille igen. Jag beklagade mig lite över att jag inte kunde komma på nått att bygga.

"Bygg en robot som kan åka ut i ditt kök och hämta en öl."

Handsken var kastad och jag började kika runt efter hur man skulle kunna göra. Hittade en grävmaskin på hobbex.se som jag köpte och tog sönder så jag bara hade kvar botten delen med larvbanden. Lite pillande hit och dit så hade jag snart en mast på som jag satte ett servo på som vrider min radar för att "se" objekt som kan vara ivägen som jag måste undvika.

Resultatet som det är nu har tagit ganska många timmar i anspråk för att leta information och programera beteendet hos min robot.

Bild

Länk till bilden http://imageshack.us/photo/my-images/98/arduino3004.jpg

Så ser framsidan ut i dagsläget på min prototyp. Den kommer INTE att hämta öl utan den ska bara lära sig att hitta i min lägenhet så jag kan börja bygga en större sedan som orkar bära en arm och en flaska öl.

Bild

länk till bilden http://imageshack.us/photo/my-images/838/arduino002.jpg

Ett tangentbord har jag lyckats få dit som jag kan ge den kommandon med. Det ska bytas mot en IR diod vad det lider så jag kan använda en fjärrkontroll till en TV eller liknande.

Men i dagsläget är det lite mer än 7000 tecken i styrprogrammet till den och det är mycket kvar. Jag ska bland annat programmera in kompassen som sitter på så att den känner av riktningen den åker i. Sträckan känner jag av med en PS2 mus som sitter i framkant på undersidan.

Så nu är det inte mer än ett par hundra timmars programmerande kvar innan jag kan få den att hitta i en lägenhet. :D

15 juni 2011, 21:15
Medlem
Inlägg Re: Arduino robot
När du är klar med den där så kan du väl konstruera en robot som går runt med en Ikeakasse och plockar upp allt som ligger och skräpar på golvet. Skicka den till mig tack.

16 juni 2011, 16:25
Moderator
Verkligen intressant projekt. Önskar jag kunde sånt.

Med litet galghumor kanske man kunde kalla det "robotmänniskornas försök att ersätta sig själva med en underhållsfriare variant"?

CodeRedAlert skrev:
som går runt med en Ikeakasse

Behöver vi ställa upp en sådan mur för jericho, eller räcker det med en vanlig icakasse också?

16 juni 2011, 18:05
Medlem
Angående att plocka skräp så kommer den nog få lite "bi-sysslor" när den inte hämtar öl. Springa "ärenden" till papperskorgen kommer nog bara vara en av dom... :D

Men kan sammanställa vad det kostar sedan om du vill bygga dig en egen.

I dagsläget har det kostat:

grävaren 330:-
Arduino kort 250:-
kopplingsdäck 50:-
eltråd 30:-
ultraljuds radar 330:-
kompass 600:-
microbrytare 80:-

Vad det kommer kosta att bygga en större vet jag inte i dagsläget men den här lilla skulle nog klara av att plocka småsaker från golvet tror jag.

16 juni 2011, 19:11
Medlem
jerico582 skrev:
Angående att plocka skräp så kommer den nog få lite "bi-sysslor" när den inte hämtar öl.
Relaterad läsning.
http://www.aspieforum.se/viewtopic.php?f=5&t=1867

17 juni 2011, 00:11
Medlem
Jo.

20 juni 2011, 22:41
Medlem
Coolt! Då har jag någon att bli inspirerad av - nu när jag kanske kommer igång med robotbyggandet själv vad det lider:
http://aspieforum.se/viewtopic.php?f=5&t=4043&start=0

22 april 2012, 14:43
Medlem
Eller så adopterar du en hund och lär den göra samma sak för en liten godisbit :ugeek:

22 april 2012, 17:23
Medlem
Phideaux skrev:
Eller så adopterar du en hund och lär den göra samma sak för en liten godisbit :ugeek:

Fel svar. :P

22 april 2012, 18:05
Medlem
Phideaux skrev:
Ja en robothund vore coolt.
Helst en som kan gå ut o rasta sig själv.

22 april 2012, 22:42
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.