Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Om att bygga en egen robot!
Författare |
Meddelande |
jerico582
Medlem
|
Re: Om att bygga en egen robot!
Jag har fått min F.D grävmaskin att hitta till mitt kök med hjälp av en PS2 mus och en digitalkompass för navigering och en ultraljudsradar för att läsa av omgivningen. Hela härligheten är styrt av arduino och tagit en evighet att programmera men det har varit satans roligt att pilla med. Nu är det armen som jag håller på med så jag kan få den att greppa en öl och komma tillbaka med UFO blev kär i den.
|
22 april 2012, 14:09 |
|
|
jerico582
Medlem
|
viewtopic.php?f=5&t=2949Där har du tråden jag startade om bygget. Har inte uppdaterat den på lääääänge men efter att jag har kommit i ordning med min flytt så hoppas jag på att det ska bli bättring på det. Ska även byta arbetsuppgifter på jobbet så jag kommer kanske ha möjlighet till att fixa mig lite fler delar till bygget som kommer att gå åt.
|
22 april 2012, 14:15 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Coolt!
Själv mjukstartar jag lite med Mindstorms.
|
22 april 2012, 14:45 |
|
|
jerico582
Medlem
|
För att det ska gå så smidigt som möjligt för dig så kan jag rekommendera dig att börja med att speca vad den ska göra. Sätt sedan upp delmål för dig att sträva efter. Det är stor skillnad på om du vill ha en som bara far runt och vänder när den träffar ett hinder eller om du vill ha något som kan ta sig från en punkt till en annan och träffa rätt varje gång.
Det var svårt som fan för mig att få min lilla grävare att hitta ut i köket. Först så var det mer
1: Ta ut kompassriktning 2: kör tills radarn säger att det är 30cm kvar 3: ta ut nästa kompassriktning 4: kör tills radarn säger att det är 30 cm kvar och det är "rent" åt vänster samt ca 2-3 meter åt höger 5: sväng höger och kör fram till ölbacken.
Det var inte så svårt eftersom jag kan mäta distansen (med min PS2 mus) och jag hade då nära på tomt på golvet. Problemen kommer när man inte har en "ren" yta att röra sig på. Menar det kan stå en stol i vägen eller så är det en dammsugare eller nått annat som är i vägen. Då gäller det att försöka lista ut hur man får eländet att gå runt hindret.
|
22 april 2012, 15:11 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Min plan är att börja med enklare och ganska abstrakta uppgifter. Slutmålet är förstås att bygga en robot som jag kan ta över världen med, men bortsett från det har jag inga jätteplaner just nu.
|
22 april 2012, 15:22 |
|
|
jerico582
Medlem
|
Först så måste du ju lära dig programmeringen för det system du väljer samt lära dig att koppla till olika sensorer.
Det är lite mysko att koppla in saker som inte är gjorda för att pluggas till andra system än de som de är gjorda för.
Du har en rolig resa framför dig.
|
22 april 2012, 15:28 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Förhoppningsvis kommer inte bara jag ha nöje av det.
|
22 april 2012, 16:25 |
|
|
jerico582
Medlem
|
När ska du börja greja med det? Vilket system har du bestämt dig för? Vilket är ditt första mål?
|
22 april 2012, 17:13 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
http://aspieforum.se/viewtopic.php?p=48156#p48156Senare, om jag blir varm i kläderna, kanske jag övergår till Arduino och bygger från grunden, men då blir det svårare att få tag på delar.
|
22 april 2012, 18:07 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Så fort jag får hem lite beställda grejer, då börjar jag.
|
22 april 2012, 18:07 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|