Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Nästa
Är det påsk nu? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Är det påsk nu?
En rövarhistoria med risk för att trampa i smöret ... klaveret ... eller på någon öm tå :oops:

Spoiler! :
Skandinaviska Sparbanken Din Bank och deras jädrans sparbössor gröna för pojkarna och röda för flickorna, (nästan som gympapåsarna med "sockiplasten" mot fotvårtor, men där var pojkarnas färg på påsen konventionellt blå) i transparent plast med spareken som logo delades dem ut redan på det första skolåret för att inte missa potentiella framtida bankkunder, för att sen vid teminsluten samlas in till klassföreståndaren för vidarebefodran till "beelzebub" som hade utlyst en tävling i sann och förnedrande utklassningsanda :?

Hmm ... stipendier till de som hade råd att knöla ner barnbidragen i "mammons" bössor ... :shock: visst fostrade som vi var så fick vi i tacksamhetens namn sen ta del av bankens noteringar som följde med lådan tillbaka med de då tömda bössorna, läraren läste upphetsat och med en illa dold nyfikenhet upp budgeten i linje med dåtidens sporrande "ekonomilektion" och som den då en folkhemsmoralisk "lära för livet" läxa , hmm 1:a 2:a 3:e 4:e pris och sen ... med ett klädsamt jumbopris "slösas" kassabok till slutkläm som det var av att ta lärdom av denna "spara"och"slösas" budskapssaga, "slösa" med sina dåliga tänder :oops: hmm ... tror det var på "roliga" timmen :lol: halvdag Lördag och sen "Fruktis" som betydde lördagsgodis för den som gjort sig förtjänt av "veckopeng".

Inte helt oväntat hade en del av de flitigaste läshuvudena lyckats toppa även bankens lista då de också belönats hemma "rikligt" för sin hos tandläkaren goda tandstatus, sitt flit med läxor, provresultat och de sedemera goda betyg där varje 5:a renderade lika många "hundringar" (60-talet :shock: !!!) som följde med automatik det avundsamt goda livet ...

Ärligt talat så har jag idag ett "rikligt" mycket bättre minne än vad jag då hade råd att vara snålt missunnsam med mot de då så mycket bättre lottade, förutom att jag även då "gladdes" för "lite" och på det viset hade så mycket mer "glädjas" åt ... så gjorde även (AD(H)D'n och min mycket troliga HFA i kombo med en i övrigt dysfunktionell tillvaro med PTSD i såväl "HEM och SKOLA" det som fick mig att glömma de då för mig okända "dyslektiska" besvär och som ändå i sin tur gav mig så mycket mer när det sen kom till att teckna och rita :D

Det räddade mig nog från en plågsam avundsjuka, är faktiskt ganska "imun" på det området trots en överemotionell allergi mot de orättvisor som drabbar "andra", mer "vred" än när det gäller mig själv ... jo,hmm ... jag blir förbannad när jag upplever mig orättvist drabbad ... men hmm ... mer oresonligt,oåterkalleligt och oförlåtande när andra kommer i "kläm" ... tror nog att det är på samma mynt ... det myntet som jag inte la i sparbössan :D "Lyckoslanten" tror jag det var :lol:

Så har jag aldrig påstått att jag är neurotypisk heller, men lite mer frisk på mitt så sjukt sparsamma sätt att med minnet kompensera den fogliga dumhet av att NT(läs inte) kräva min rätt ... dock avundsjuk på Grönköpings gossen Ruda!

db


19 april 2012, 04:58
Moderator
Inlägg Re: Är det påsk nu?
Skadar inte att påminnas om hur oförblommerat oreflekterat verkligen stendumt västerländskt ytligt konkurrensfixerat och med käckt humör utslående människor det kunde vara så sent som när man var liten. Och är än i många andra länder än Sverige, om jag har förstått rätt. Min uppväxtfamilj var väl också så dysfunktionell på diverse oaccepterade sätt att jag skonades (?) från en hel del av de där accepterade sätten att vara det på eller liksom inte märkte dem och inte minns dem om jag inte blir påmind, som här.

Fast missförstå mig rätt, nya former av samma slags dum-och-taskighet har ju uppstått istället även hos oss och fortsätter uppstå.

Men ändå: en av de saker som preliminärt styrker min ömtåliga hypotes att mänskligheten kan göra vissa mentala framsteg trots allt. Även om det är myrsteg.


19 april 2012, 10:19
Medlem
Inlägg Re: Är det påsk nu?
Vad är det för pjåsk nu då?


19 april 2012, 18:05
Medlem
Inlägg Re: Är det påsk nu?
Bild

Fick mich! Pattpåsk

Mysigt med påsk. Har ni påskpyntat ännu då?


20 april 2012, 14:53
Medlem
Inlägg Re: Är det påsk nu?
sugmundfreud skrev:
Fick mich!


Bild


20 april 2012, 15:25
Medlem
Inlägg Re: Är det påsk nu?
Pjattpåsk:
Bild


20 april 2012, 15:33
Medlem
Inlägg Re: Är det påsk nu?
Schueberird skrev:
sugmundfreud skrev:
Fick mich!


Bild

Cute! :08:

Do you know what she did your cunting daughter? *fnizz*


20 april 2012, 16:31
Medlem
Inlägg Re: Är det påsk nu?
sugmundfreud skrev:
Do you know what she did your cunting daughter? *fnizz*


Firade hon påsk?


20 april 2012, 16:35
Medlem
Inlägg Re: Är det påsk nu?
Schueberird skrev:
sugmundfreud skrev:
Do you know what she did your cunting daughter? *fnizz*


Firade hon påsk?

She sure did.... :07:


20 april 2012, 16:35
Medlem
Inlägg Re: Är det påsk nu?
Tukthuset nästa!


20 april 2012, 16:39
Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron