Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Guldhamster
Medlem
|
Re: Vad har du gjort idag?
Druckit ett av Kinas mest berömda Oolong-teer som odlas ekologiskt. Bryggde det i min japanska kyusu, gick jättebra. Teet hade doft av jasmin och smakade fruktigt med lätt känsla av citrus och tydlig eftersmak av persika.
De japanska teerna jag normalt dricker har söt, gräddig karaktär blandad med smak av nybakt bröd och gräs. Mitt koreanska te smakar lite lätt rostat och skogigt med stark sötma.
|
19 april 2012, 17:46 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Guldhamster: Det första teet lät fantastiskt gott. Var köper du dina teer, importerar du eller finns de att köpa i sverige?
|
19 april 2012, 18:02 |
|
|
kullan
Medlem
|
Haft telefonkontakt med en LSS-kvinna och letat kuvert. Samt varit och handlat.
|
19 april 2012, 18:06 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Jag har deklarerat åt mig och åt farsan och nu har jag ont i kuken for real.
|
19 april 2012, 18:10 |
|
|
Guldhamster
Medlem
|
Det kinesiska och det koreanska går att köpa här. http://www.houseoftea.se/oolong-te/tie-guan-yin-long-juan-topgrade-50-gram/product_info.php/cPath/24/products_id/932Mycket lättbryggt te också, det där Oolongteet. Bara att hälla kokhett vatten och vänta i 3 minuter. Japanska gröna teer som är ångade snarare än halvoxiderade kräver att vattnet svalnar till en exakt temperatur och att man ofta även vaggar kannan på ett speciellt sätt för att smakerna ska visa sig i sin fulla prakt.
|
19 april 2012, 18:17 |
|
|
kullan
Medlem
|
Vill du ha ett plåster?
|
19 april 2012, 18:36 |
|
|
Incognita
Moderator
|
- haft panik över att min Handi totalkraschat (hade inte gjort någon back-up) - levererat sonen för sent till skolskjutsen - lagt ner sjukt mycket tid på en uppföljning av mina forskningsprojekt utan att bli klar - stressat iväg med buss, tåg och taxi för att delta i en illa tillagad lunch för att hedra en rar professor som nu blir emeritus istället - gjort mitt bästa för att kallprata (!) med en isländsk bioetiker som hade oturen att hamna bredvid mig, en aspig icke-filosof - deltagit halvhjärtat i ett intressant symposium samtidigt som jag diskret jobbade vidare med den där uppföljningen - smitit från mingel - jagat support för Handi (utan framgång) och försökt göra en säkerhetskopia i efterhand (oklart om det lyckades) - glömt att ta mina mediciner, kom jag på nu!
|
19 april 2012, 22:06 |
|
|
Incognita
Moderator
|
...och så har jag tröstätit hemlagad (inte av mig) passionsfruktscurd. Det var mumsigt. Passar bra till philadelphiaost på rostbröd.
|
19 april 2012, 22:21 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
|
20 april 2012, 00:17 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Tack! De hade ju mycket intressanta teer där! Rooibosvarienterna lät ju goda! Och gulliga tekannor för ensamma tedrickare.....
|
20 april 2012, 00:19 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|