Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Religion 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Religion
Är det så att aspiesar generellt är mindre benägna än genomsnittet att bli religiösa?

Själv är jag inte religiös och har svårt att förstå hur människor kan tro på bibeln t ex.

Hur är ni andra aspiesar på forumet? Religiösa eller inte?

12 januari 2010, 11:12
Medlem
Inlägg Re: Religion
Religion är för mig en ickefråga.
Men jag har respekt för dem som är religösa och låter dem tro på vad de vill.

12 januari 2010, 11:16
Medlem
Jag har samma inställning, men har ibland lite svårt att respektera troende människor. Agnostiker respekterar jag, trots allt kan inte vi ateister heller säga säkert vad som faktiskt finns därute.

Däremot har jag sett att det finns npf-människor som blir tokreligiösa också - kanske för att de behöver ordning och få ett sammanhang där de inte känner sig utanför.

12 januari 2010, 14:04
Medlem
Flia skrev:
Däremot har jag sett att det finns npf-människor som blir tokreligiösa också - kanske för att de behöver ordning och få ett sammanhang där de inte känner sig utanför.

Jag tror iofs att det skulle vara berikande att tro. Men det är som sagt bara vad jag tror mig veta.

12 januari 2010, 16:28
Medlem
Alla religioner, inklusive t.ex. marxismen m.fl, handlar ju om att en man (just det - MAN) får stå oemotsagd. Dessutom långt efter sin död, när ingen längre vet exakt vad han sa.

Jag känner lärare som i allt annat är kritiskt granskande och klyftiga människor, men som är fullständigt rigida när det gäller religionen. Det kan jag inte förstå.

Men att ha något att luta sig mot när det blåser är säkert skönt. Jag har försökt när det blåste som värst, men jag är alldeles för inbiten ateist för att det skulle fungera.

Däremot sjunger jag i Svenska Kyrkan och i Missionskyrkan, därför att det är där de bästa körledarna och körerna finns. I Missionskyrkan är det rätt kul eftersom de är öppna för teologiskt filosofiska diskussioner och är väldigt "snällt" religiösa (fast de har ingen humor tråkigt nog).

12 januari 2010, 17:07
Medlem
jag är öppen för att det finns mer än vad det extremlogiska tänket dikterar. Fanns det verkligen en syndaflod och en ark? Nej, men är det vad boken försöker säga?

Fast nu har jag inte så hög respekt för just bibeln. Jag får intrycket av att den skrevs av arga gubbar som försökte förmedla sin livsfilosofi med (avsiktligt eller ej)påhittade berättelser.

Jag tror de flesta religioner skadas om de tvingas på människor som kristendomen blev. Det drar logiska tänkare till skaran av aktivt troende. Dessa människor vill att religion ska vara någonting konkret och förstår aldrig de djupare betydelserna.

12 januari 2010, 19:56
Avslutat konto
Det är osannolikt att en hjärna som utvecklades från apor för några miljoner år sedan skulle kunna förstå världsalltet. Folk som låser sig i logiska och vetenskapliga resonemang är otroligt småsinta och nästan smutsiga i mina ögon. Jag känner äckel och ilska inför såna människor.

12 januari 2010, 20:05
Medlem
Religion och moral är en av de få områden där det inte finns en enda gnutta skillnad mellan Aspie och NT, om man undantar vissa speciella beteenden. Därmed är alltså aspiesar lika religösa som NTs.

12 januari 2010, 20:07
Avslutat konto
Aspergare är betydligt oftare ateister eftersom de har svårare för abstrakt tänkande. Om inte religion i sin rent ceremoniella och bokstavliga utformning är ett aspiespecialintresse så är det inte troligt att aspergare intresserar sig för religion eller andlighet. Deras hjärnor är oftast inte kapabla till det helt enkelt.

Skillnad är det med HFA och andra former av autism som snarare tenderar att vara mer andlig.

12 januari 2010, 20:26
Medlem
Jag har inga problem med att tänka "abstrakt"...

13 januari 2010, 03:10
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.