Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Maskulint/feminint 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Maskulint/feminint
Vad är skillnaden mellan typiskt manliga och kvinnliga hjärnor? Och hur yttrar det sig i praktiken?

Jag har en del att säga om ämnet men jag öppnar upp för andra att kommentera först.

6 januari 2010, 05:31
Medlem
Inlägg Re: Maskulint/feminint
Jag ska fundera på det där en stund. Min uppfattning om människor av mitt eget kön är brutalt fördomsfull (har jag fått höra).

6 januari 2010, 11:02
Medlem
Jag ser fram emot tahlias svar på det här, du är klok. Jag brukar också bli beskylld för att vara fördomsfull och kvinnor blir jättearga när jag klagar på mina gelikar. "Men är du inte glad för kvinnlig rösträtt då???" - Öh, nej, ni är ju hysterikor nästan hela bunten, kvinnor ska hålla sig borta från politiken.

Ämnet är stort, men jag behöver exempel för att kunna ge gensvar. Någon säger säkert någonting smart som får min hönshjärna att ticka.

6 januari 2010, 11:50
Avslutat konto
En manlig hjärna är närmare kopplad till den vänstra hjärnhalvan medans en kvinnlig är mer influerad av den högra hjärnhalvan. Man kan nästan se på en man om han har starkt inflytande av den högra hjärnhalvan. I alla fall jag kan det genom att läsa folks genetiska koder intuitivt.

När jag ser någon med överdriven vänsterdominans i hjärnan känner jag en inbillad unken doft, lite som fjärtdoft, och upplever även den personen som lite "oren". Däremot upplever jag i synnerhet män med kvinnliga hjärnor som väldigt högtstående och rena.

6 januari 2010, 12:31
Medlem
Typiska manliga drag är också typiska as-drag.
Typiska kvinnliga drag är också typiska nt-drag.

Om både sugis och thalia tänker ge sig in i en så här delikat fråga, på ett ställe som saknar kilometerlångt med röda rutor. Så tar jag och poppar lite popcorn. *myser*

6 januari 2010, 14:26
Medlem
Män använder bara vänstra hjärnhalvan när de lyssnar, så vänster/höger spelar en viss roll. Men i överlag vill jag inte förlika höger och vänster hjärnhalva med kvinnligt respektive manligt.

Manlig kommunikationsstil fokuserar på klimax, med allt däremellan ett hafsverk för att bygga upp till dessa. Lite som en medelmåttig actionfilm.

The hurt locker verkar vara ett bra exempel på när en kvinna regisserar. Jag måste se den någon gång.
http://www.youtube.com/watch?v=2GxSDZc8etg

De tydligaste tecknen är spänning och uppmärksammandet av de små detaljerna. Man får även intrycket av att det finns saker utanför kamerans fokus, som ett sorts brus både ljud och bildmässigt.

Ufo skrev:
Typiska manliga drag är också typiska as-drag.
Typiska kvinnliga drag är också typiska nt-drag.

Den jämförelsen har många hål i min mening.

6 januari 2010, 14:35
Avslutat konto
Allt vackert i världen har skapats av kvinnliga hjärnor, vare sig de suttit i män eller kvinnor. Manliga hjärnor är estetiskt handikappade.

6 januari 2010, 14:48
Medlem
Delvis taget från annanstans:

Kvinnor vill ha spänning(suspens). Män vill ha action.
Kvinnor vill höra intima berättelser. Män vill höra berättelser i stor skala.
Kvinnors berättelser handlar om sammarbete. Mäns berättelser handlar om styrka.
Kvinnors berättelser handlar om känslor. Mäns berättelser handlar om plikt
Kvinnors berättelser handlar om avslut(resolution). Mäns berättelser handlar om konflikt.
Kvinnors berättelser löser konflikter med förhandling. Mäns berättelser löser konflikter med kraft.

6 januari 2010, 14:57
Medlem
Jag uppskattar det manliga sinnet för det råa och fysiska. Men det är sällan jag ser en skildring som samtidigt är tillräckligt närgången för att jag ska gilla det.

6 januari 2010, 15:05
Medlem
Jag har ett lysande exempel, insåg jag nu, på skillnaden mellan manligt och kvinnligt.
De senaste två åren har jag suttit på så många skolmöten att jag tappat räkningen för länge sedan. Första året var rektorn kvinnlig och de lärare och BUP-personal som deltog i möten var också kvinnor. Det skulle då velas och diskuterad och vändas och vridas till galenskap. Att boka en tid för ett nytt möte var en hel jävla vetenskap - "Nej men då måste jag göra det, det här datumet då?" "Nej det går inte för då måste JAG göra det".
Slutade oftast med att jag frågade om alla måste vara närvande vid nästa möte, varvid svaret ofta var "Nej det förstås, jamen då tar vi den här tiden." *djup suck*

Sedan kom en manlig rektor. Vips var det slut på vimsandet, yrandet, diskuterandet och krånglandet. Äntligen la man fram en idé eller ett förfaringssätt och så var det spikat. Plötsligt behövdes bara en minut för att spika en ny tid och två minuter för att skriva en sammanfattning av mötet. Och jag slipper vara den som försöker sätta stopp för någon annans personals yrande.

Det där har jag sett i flera andra avseenden. Med kvinnliga kvinnor blir det brutalt mycket snack (ofta totalt irrelevant sådant) och ingen som helst verkstad. Med män staplar man upp fakta, konstaterar vad som behövs göras och gör det. Så mycket mer min stil och så mycket enklare.

6 januari 2010, 15:17
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.