Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Hej! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Hej!
Zombie skrev:
Något jag måste veta för att fatta en diskussion som tycks börja utveckla sig här:

Vad nallen tycker illa om på Aspergerforum vet jag, för det har han talat om där. Men ni andra som anger missnöje med det? Är det som det har varit, att det förändras eller vad det verkar förändras till? I alla tre fallen, vad för egenskaper där (i forumet alltså, bortsett från ägarens person)?

Det är ju inte alls självklara saker - två personer kan vara missnöjda med samma sak av diametralt motsatta skäl.
Eller av helt orelaterade skäl.

Ensamflickan skrev:
Jag har verkligen saknat ett mindre och trevligare svenskt forum för Aspergare att hänga på, så jag hoppas det här blir vad jag hoppats på. Jag tycker inte alls om den utveckling som skett på Aspergerforum, det är därför jag slutat hänga där.

Vad det blir av Aspergerforum vet ju ingen. Vi har bara litet diffust Lieberts visioner och tex Svantes synpunkter på det. Så det är öitet svårt att ha synpunkter på något som inte hunnit bli det skall komma att bli.

Samma sak gäller här.

Men det här blir ju vad vi gör det till. Jag delar Ensamflickans synpunkt på storlek. Den spelar roll. Och det verkar ju bli så att Aspergerforum glider över i att inte vara ett renodlat forum för aspergare. Och det är inte vad jag vill ha. Plus att det är en uttalad vilja att Aspergerforum ska bli större, kanske jättestort.

Desto större ett forum blir desto mindre passar det alla medlemmar. Tills dess att det blivit så stort att det uppstår subgrupper/subkulturer. Från ett rum där medlemmarna träffas, till ett hus där var och en kan hitta ett rum att vara i.

Viktiga saker:
- praxisen i moderationen
- medlemmarnas aktivitet
- medlemmarnas vilja att respektera andra medlemmar.

Några tankar bara.

26 april 2009, 16:34
Medlem
Det är alltid bra med konkurrans även inom forumvärlden, ju fler forum desto bättre :idea:

26 april 2009, 17:14
Medlem
Har inga större klagomål på aspergerforum, så det är inte därför jag är här. Jag tycker helt enkelt att det är skönt med alternativ. Har dock minskat min aktivitet på as-forum sedan sidan invaderats och misstänkta troll. Det är väl egentligen det enda större missnöje jag känt över den sidan, men det är en sak som är svår att agera mot när forumet är öppet för alla på det sätt som det är.

26 april 2009, 17:51
Medlem
Garum skrev:
ju fler forum desto bättre :idea:
Japp, det ena utesluter ju inte det andra. Hoppas på att många hittar hit annars blir det fjös av det.

26 april 2009, 17:52
Moderator
Ganesh skrev:
Och det verkar ju bli så att Aspergerforum glider över i att inte vara ett renodlat forum för aspergare.

Det här tror jag att kanske Ganesh, säkert andra, har missförstått.

Även om vi nu tilltror folk att "diagnosticera" sig själva (som jag tycker vi ska i vilket fall) så har Aspergerforum alltid haft en viss öppenhet för icke-aspergare: inte bara anhöriga och vårdfolk, utan också vanliga människor som upptäcker att de trivs och får genklang där.
De har alltid utgjort en betryggande icke-hotfull minoritet där, vad det har verkat på de flesta andra.
Där har inte aviserats någon förändring.

Vad sedan beträffar uppgiften att Aspergerforum skulle vara på väg att bli ett allmänt utanförskapsforum så har vi ägarens svar på det, att det inte finns några sådana planer; att uppgiften var en ur sitt sammanhang lösryckt del av sådan hjärnstormning som alltid pågår för att säkra forumets långsiktiga överlevnad och funktionsduglighet, och som inte ska komma till medlemmarnas kännedom, men inte för att kunna gå bakom deras ryggar utan för att inte oroa dem med saker som inte är aktuella och kanske aldrig kommer att bli.

Annars kanske det kan ligga något i idén med ett mindre och slutet forum för enbart aspergare.
Om det inte möjligen dubblerar något annat i för hög grad, och om det har en framsida såpass stor och intressant att nyrekryteringen funkar på flera sätt än via djungeltelegraf från befintliga medlemmar.

26 april 2009, 18:36
Medlem
Zombie skrev:
Vad sedan beträffar uppgiften att Aspergerforum skulle vara på väg att bli ett allmänt utanförskapsforum så har vi ägarens svar på det, att det inte finns några sådana planer; att uppgiften var en ur sitt sammanhang lösryckt del av sådan hjärnstormning som alltid pågår för att säkra forumets långsiktiga överlevnad och funktionsduglighet, och som inte ska komma till medlemmarnas kännedom, men inte för att kunna gå bakom deras ryggar utan för att inte oroa dem med saker som inte är aktuella och kanske aldrig kommer att bli.

Det är hans ord. Själv tillåts jag inte bemöta sånt längre, eftersom jag inte ens får läsa på forumet längre. Det gör jag ändå. Jag tror det står lite mer om det nu..

26 april 2009, 19:14
Medlem
Zombie skrev:

En del blir oroliga diskussioner/information. Med andra är det tvärtom. Vi vill ha och behöver dels information om vart vi är på väg. Och dels upplever det som förolämpande att inte anses kompetent att delta i färdplaneringen.

Liebert har en strategi föe breddning av Aspergerforum. Riktigt vad det innebär är litet oklart. Åtminstone för mig. Att han vill att hans forum ska växa är tydligt. Och det är väl OK. Det är litet som när ägarna bytte ut chefredaktören på tidskriften Moderna Tider. Göran Rosenberg byttes ut mot Susanna Popova. Och jag och många andra slutade läsa. Förhoppningen är ju att antalet läsare/medlemmar ska öka/breddas när man gör sådana förändringar. Inget konstigt med det.

Så fort något ska "breddas" uppkommer minst två frågor. Den ena är "Breddning eller fördjupning". Den andra är vad som skall breddas och på vilket sätt, tex till vilka målgrupper, och i så fall med vilka redskap.

Målet med förändringen av Aspergerforum är att det skall bli "den stora mötesplatsen/forumet för aspergare". Jag är inte säkert att det är bra. Eller ens möjligt. Kanske flera små skulle vara bättre. Eller så kan det vara så att vi aspiesar gör vissa saker på ett aspie-/aspergerforum. Och andra saker på andra forum.

I vilket fall är allt detta osäkert, eftersom framtiden alltid är osäker.

26 april 2009, 19:44
Medlem
Jag tror väl inte att aspergerforum är på fallrepet, men däremot så tror jag det behövs fler forum. Om nu aspergerforum vill bli accepterat och erkänt i vidare kretsar, så behövs ett nytt forum för de som inte vill hänga med i en sådan utveckling utan istället vill fortsätta vara kontroversiella.

Att skapa & hålla igång ett forum är dock inte alldeles lätt. Jag önskar i vilket fall som helst Svante lycka till, och om han inte får igång något forum kan ha ju alltid komma till mitt forum. :mrgreen:

27 april 2009, 10:17
Medlem
Tack ska du ha, RDOS. :)

Jag vet att det inte är alldeles lätt, jag har moddat på många ställen. Men jag är fast besluten att jobba FÖR aspies.

27 april 2009, 10:24
Medlem
Jättebra inlägg av Ganesh, tycker jag.

För mig är det främst öppenheten som känns som ett problem på Aspergerforum. Att veta att vem som helst kan läsa, och att det finns grupper och personer på nätet som inte har annat att göra än att göra sig lustiga över oss, känns lite hämmande. Samtidigt som Privata känns lite för trångt för diskussioner man vill ha öppet med alla medlemmar men inte nödvändigtvis med hela världen.

29 april 2009, 00:20
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.