Ny tråd Svara på tråd  [ 966 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 97  Nästa
Drömfångartråden 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
Schueberird skrev:
Jag drömde att jag var utomlands någonstans på semester och valde en dag att svänga till vänster istället för, som alltid tidigare, till höger, där vandringsleden delade sig och plötsligt fick jag se saker som jag aldrig sett förut, trots att jag gått förbi tusen gånger förut: Vägen till vänster ledde uppför ett klippberg och var markerad med blåtoppiga pinnar och jag började klättra. På långt håll ser jag på toppen av berget en uppstickande klippa på vars vertikala vägg en stor guldglänsande klocka sitter monterad. Klockan har romerska siffror och en urtavla tillverkad i genomskinligt glas genom vilket ett brandgult sken färgar den omgivande klippan. Plötsligt skymmer det och det nästan futuristiska landskapet med sina onaturliga klippformationer i dalen under mig, som jag inte lagt märke till tidigare, sveps in i ett surrealistiskt violett sken. Utsikten är vidsträckt och dunkelt vacker, på det där sättet man blir sinnessjuk av om man tittar på den för länge. Jag känner mig oerhört fri och tillfreds med allt - tills jag ångrar att jag inte tog med mig kameran och hör då röster på håll inifrån mörkret i skogen bortom klippberget. Jag blir rädd för rösterna och att de ska komma närmare och på något sätt göra mig illa, men än har jag tid att återvända hem innan de kommer ut ur skogen och upptäcker mig.


Vilken positiv dröm! :) Nya territorier och nya vägval ger nya upptäckter. Klättring uppför kan indikera att du övervinner hinder och/eller utvecklas. Du får överblick och ser saker och ting i ett nytt ljus, vilket även det verkar vara en positiv upplevelse. Varför ordvalet "futuristiska"? Det ihop med klockan, och uttrycket "utsikt" (som i nya utsikter), skulle kunna ha att göra med ett tidsperspektiv. Är det framtiden du ser i ett nytt sken? Känns den mer fri, och med mer vidsträckta möjligheter? Lite rädd kanske du är att ögonblicket skall försvinna, eftersom du vill dokumentera det. Kanske känner du dig också sårbar i och med att okända röster kan nå dig där du står exponerad i ljuset uppe på höjden. Men ändå känner du att du har situationen under kontroll. Trygghetszonen är tillräckligt nära.


15 mars 2012, 17:16
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
En klocka så högt uppe skulle också kunna betyda att du känner att det är hög tid för något.

Förlåt mitt amatörpsykologiserande! :oops: Tycker bara att det är så spännande med drömmar.


15 mars 2012, 17:33
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
Framtiden är höljd i dunkel, men det skrämmer inte. (Förlåt igen! :oops: )


15 mars 2012, 17:38
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Jag brukar ta drömtydningar med en nypa salt, men tycker ändå att det är intressant och tror att det kan ge ingångar till något nytt, så tolka på du: Jag säger till om du är helt ute och cyklar :P


15 mars 2012, 17:48
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
Så då var jag inte det då. 8-)


15 mars 2012, 18:11
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Inte helt :P

Incognita skrev:
En klocka så högt uppe skulle också kunna betyda att du känner att det är hög tid för något.


Just denna kändes dock mer som en ordvits :lol:


15 mars 2012, 18:22
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
Drömmar talar ofta med oss genom dåliga ordvitsar. :ugeek: Eller så har de asperger. Bilderna bokstavstolkar. Det brukar mina göra i alla fall.

Men just den där kanske var lite väl... Medges. :P


15 mars 2012, 18:29
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Incognita skrev:
Drömmar talar ofta med oss genom dåliga ordvitsar. :ugeek:


:lol:

I och för sig stämmer det att jag tycker att det är hög tid för något...

Drömtydning är lite som framtidsspådomar: precis lika öppna för vitt skilda tolkningar... men de kan öppna upp för diskussion.


15 mars 2012, 19:25
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
Kommer du förresten ihåg vad klockan var slagen i din dröm? Om urtavlan var så stor och lysande kanske det var en central detalj?

Eller var tiden ur led?


15 mars 2012, 19:37
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Fem i tolv. ;)

Nej, jag minns inte vad klockan var. Tiden (eller visningen av den) brukar vara ur led i mina drömmar, vilket jag också en gång använde som drömmarkör: Innan jag gick och lade mig upprepade jag tyst för mig själv "Jag ska titta på klockan och veta att jag drömmer." och i drömmarna hade jag alltid ett digitalt armbandsur på armen som, när jag kollade på det, alltid visade konstiga och hoppiga tider och då visste jag att jag drömde och kunde passa på att göra vad jag ville.


15 mars 2012, 19:53
Ny tråd Svara på tråd  [ 966 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 97  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron