Re: Kan du uppleva dig provocerad av ett aspigt utseende?
Dessa ärkenördar har på något sätt patenterat aspergerbegreppet. Ser man här eller på aspergerforum eller i media så har "aspergare" blivit synonymt med ärkenörd som uppfyller alla fördomar om hur en aspergare ska se ut och vara. Det är någon sorts priderörelse.
Jag vet en hel del som inte ens tror jag har AS, eftersom de gått i samma klass som ärkenördar och helt baserar sin uppfattning om AS på detta. Folk vet att jag är udda men de tänker inte "AS" eftersom jag inte passar in i stereotypen.
Ärkenördar är som 17-åringar som blir fulla på krogen med falskleg, hela livet. Bara på ett mycket stört och efterblivet sätt. Sådär överdrivet "wow wow wow" över allting som har med människor och den "verkliga" världen att göra. Kanske för att det mesta i den verkliga världen, inklusive popularitet, bra sex och annat, för dessa är ouppnåeligt. De blir höga på det lilla de får. Det återspeglas i deras ansikten och utseenden. De är helt socialt vanställda men pressar sig ändå till att vara så sociala som möjligt. Kombinationen är grotesk och frånstötande. Givetvis inser de inte detta själva. De tror att om de kan vara logiska på insidan hänger det yttre med, när de i själva verket inte ens lever i verkligheten utan i en perfekt kopia av verkligheten, som en Matrixvärld, där de själva bestämt att de är logiskt tänkande individer.
Jag föredrar en galning med sjukdomsinsikt framför någon som lever genom sitt eget holodäck som i detalj återger den verkliga världen, any day of the week.