Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Brygga mjöd och annat gött 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Brygga mjöd och annat gött
Yetin skrev:
Drycker över 22,5% räknas dock alltid som sprit oavsett hur de framställts, men i praktiken måste man använda nån destillationsmetod för att framställa så stark dryck vad jag vet.

Frysmetoden

6 mars 2012, 21:28
Medlem
nallen skrev:
Yetin skrev:
Drycker över 22,5% räknas dock alltid som sprit oavsett hur de framställts, men i praktiken måste man använda nån destillationsmetod för att framställa så stark dryck vad jag vet.

Frysmetoden

Räknas inte det som en destillationsmetod? I och för sig torde själva destillationsförfarandet vara obevisbart då det inte kävs någon särkild utrusting. Det är helt klart ett gränsfall i frågan om "naturprodukt" vs "syntetisk produkt" dock. Var inte Samuel Adams Utopias framställd genom frysdestillation? Underbar dryck i vilket fall som helst...

7 mars 2012, 00:11
Medlem
Frysmetoden kan man ju även misstänka skulle bevara smaken hos den jästa drycken bättre, vilket vore relevant om man skulle göra nån slags honungslikör vilket jag varit sugen på att prova.

7 mars 2012, 00:13
Medlem
Yetin skrev:
Räknas inte det som en destillationsmetod?

Inte tekniskt sett. Jurister kan ju å andra sidan hitta på vad som helst.

7 mars 2012, 18:34
Medlem
Nu har jag satt fart på en ny sats med blåbär och honung. Jag har satt en slang där vattenlåset brukar sitta för att förse en granplanta med koldioxid så att dess tillväxt påskyndas. Koldioxid ansamlas i slutna utrymmen vid marknivå så jag har plantan i en hink tillsammans med några lampor. Stora Enso har nämligen en tävling som går ut på att få maximal tillväxt på en gran under 3 månader. Hade jag all tid i världen skulle jag bygga ett automatiskt bevattningssystem också...

7 mars 2012, 22:54
Medlem
Yetin skrev:
Stora Enso har nämligen en tävling som går ut på att få maximal tillväxt på en gran under 3 månader.
Och då löser du problemet med att brygga mjöd. Älskar din problemlösningsalgoritm. :lol:

7 mars 2012, 23:44
Medlem
:lol: de som säger att sprit inte löser någonting har aldrig tvättat elektronik efter reparationslödning...
Tydligen går en liknande princip att tillämpa på granplantor :10:
Jag väntar med spänning på resultatet.

8 mars 2012, 22:39
Medlem
Belysning, koldioxid och termometer är ordnat. Hinkens insida är täckt med blank aluminiumfolie. Kan inte använda min starka bygglampa för temperaturen rusar iväg. Granens fotosyntes är maximal vid 20 C. Min Mjöd-och-gran setup (före insidan av hinken täcktes med folie så den lyser fortfarande):

http://undantagstillstand.files.wordpress.com/2012/03/img_0474.jpg

10 mars 2012, 02:21
Medlem
Jag ser att du har en gästsäng där. *lägger på minnet*

10 mars 2012, 03:39
Medlem
Det är bra att lägga på minnet, mången anonym nätbekantskap har haft glädje av den genom årens lopp. Typ. Några enstaka iaf.

11 mars 2012, 03:58
Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.