Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Nästa
Brygga mjöd och annat gött 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Brygga mjöd och annat gött
Yetin skrev:
Kan närvaron av en jäshink verkligen få polisen att intressera sig?
Inte jäshinken, men dofterna som kommer när det jästa rinner ut över golvet.
Då luktar det tydligen som hemma hos "hembrännare".

6 mars 2012, 17:56
Medlem
Som lekman på området ställer jag mig frågan vad det är för skillnad mellan en "hembrännare" och en "hemjäsare"?

6 mars 2012, 18:11
Medlem
Hembrännare=pyroman
Hemjäsare=soffpotatis

6 mars 2012, 19:27
Medlem
Jag tycker att Yetin ska ge sig på en riktig karriär som mjögare (istället för krögare). Han verkar ha både talang och intresse för det här.

6 mars 2012, 19:30
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Hembrännare=pyroman
Hemjäsare=soffpotatis

:D

...fast det var inte svar på min fråga :x

6 mars 2012, 19:45
Medlem
Schueberird skrev:
Som lekman på området ställer jag mig frågan vad det är för skillnad mellan en "hembrännare" och en "hemjäsare"?

Man jäser alkoholhaltiga drycker som vin eller öl.

Bränner gör man när man förädlar dessa drycker till sprit, ofta används då något som kallas mäsk vilket tekniskt sätt går att likna vid dåligt vin. En process som kan lukta en del.

6 mars 2012, 19:50
Medlem
Handlar det alltså om en skillnad i alkoholhalt? Och att det är den skillnaden som gör det ena lagligt och det andra olagligt?

6 mars 2012, 19:57
Medlem
Tidigare var definitionen av mäsk lagreglerad vilket gjorde jästa drycker med alltför stor halt tillsatt socker olagliga, t.ex. maskrosvin som egentligen är smaksatt mäsk. Nu tror jag mäsken i sig är laglig och bara destillationen är förbjuden... Drycker över 22,5% räknas dock alltid som sprit oavsett hur de framställts, men i praktiken måste man använda nån destillationsmetod för att framställa så stark dryck vad jag vet. Bioteknik kanske skulle kunna ändra på det, men det skulle väl egentligen inte vara ett skäl att ändra lagen.

Rätt många verkar tro att jäsning är förbjuden vilket kanske vore logiskt om man ser till missbrukspotentialen som är mycket hög även vid låg alkoholhalt, men problemet är att jäsning är en naturlig process som alla utan svårighet kan göra, det händer ju till och med spontant. Destillation kräver ganska mycket tänkande och mänsklig handling däremot.

6 mars 2012, 19:58
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Jag tycker att Yetin ska ge sig på en riktig karriär som mjögare (istället för krögare). Han verkar ha både talang och intresse för det här.

Kan hända, har tänkt lite på det.

6 mars 2012, 20:01
Medlem
Fast mitt senaste infall som jag haft även tidigare är att jag vill jobba med detta: http://en.wikipedia.org/wiki/Global_climate_model

Känns inte som jag är nog bra på matte för att jobba med strängteori.

6 mars 2012, 20:12
Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.