Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Nästa
Brygga mjöd och annat gött 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Brygga mjöd och annat gött
Aha, blommar de alltså inte upp när de är ensamma? Makes sense...

Zombie skrev:
Kanske förra hyresgästen lät sterilisera den för att den inte skulle löpa in hos grannarna?

:lol: Fast det hjälper inte.

Jag kanske borde skaffa en karl till den stackars panelplantan?

Men vadå, blommor och bin har jag hört talas om, men inte varianten med humle och bin... eller vad de nu använder sig av för sexuella leksaker. Får nog googla lite.

11 september 2011, 22:50
Medlem
Humle har jag aldrig haft eller köpt, har inte gjort öl än. Det verkar komplicerat, men jag ska försöka nån gång. Borde plantera humle i förebyggande syfte.

Idag buteljerade jag det sista vinet, 49 halvlitersflaskor blev det. Och nu har jag börjat med glöggen. Efter det ska jag göra ny mjöd igen, och jag ska krydda med malört den här gången. Det ska tydligen ha varit en vanlig kryddning i Norden. Polen verkar också ha en del traditioner kring mjöd, systemet har fått in en mängd olika sorter polsk mjöd nyligen, och den jag provat (staropolski från apis) var god, och lite annorlunda än danska valhalla och min egen (som jag lyckats få nästan identisk med den danska).

12 september 2011, 00:57
Moderator
Yetin skrev:
staropolski från apis
Där har du nog glömt ett p och ett s, tror jag.
(Mycket intelligentare orkar jag inte vara just nu. Men mjöd från Polen? Har det gamla traditioner där med? Eller är det bara någon liknande dryck?)

12 september 2011, 01:23
Inaktiv
Min egen "Treemanöl". Fick en idé.
:02:

6 oktober 2011, 01:36
Moderator
Nu har jag kottar på min humle. Den kanske har hamnat i puberteten? :lol:

15 oktober 2011, 01:11
Medlem
Ah, en tunna malörtsmjöd är klar. Det blev oerhört lyckat. Jag har också bytt honung från hård Eldorado-honung till flytande Lidl-honung. Det verkar som om den senare har högre sockerhalt. Den efterlämnar så gott som ingen bottensats heller. Ett lyckat experiment. Färgen är tilltalande gul. 8 kg honung till 30L mjöd blev alldeles lagom sött. 2 påsar malört var och en avsedd för 70 cl brännvin blev rätt lagom, kanske lite i överkant.

9 november 2011, 01:12
Medlem
Nu har jag provat att göra torr mjöd med pors och malört, en sats vardera. Porsen blev lite svag, medan malörten blev bra. Nästa projekt blir blåbärsmjöd. Jag har tidigare gjort en torr fruktmjöd med en blandning av blåbär, hallon och jordgubb och det var lyckat. Har skaffat rejäla Ivar-hyllor från IKEA att förvara all jävla jäst dryck i :D

5 mars 2012, 04:38
Medlem
Har du hemförsäkring?
Det kan ju plötsligt jäsa över och förorsaka en mjödfuktskada.

6 mars 2012, 13:16
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Det kan ju plötsligt jäsa över och förorsaka en mjödfuktskada.
Nu blev jag nostalgisk.

-"Poff" Låter det om man har kork.
-"TZZzzzzzzz" Låter det med skruvkork.
-"Skvalp" Kan det låta när det står som en fontän ur jäshinken.

Oavsett vilket alternativ som gäller: Så kan det sluta med att polisen att letar efter destilleringsutrustning.

De törstiga djävlarna :04:

6 mars 2012, 13:33
Medlem
Jag har hemförsäkring men det har aldrig jäst våldsamt för mig, det går lugnt och fint till.

Kan närvaron av en jäshink verkligen få polisen att intressera sig?

6 mars 2012, 15:00
Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.