Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Frisk från autism med terapi? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Frisk från autism med terapi?
rdos skrev:
Däremot ifrågasätter jag nog inte att man kan "bota" sekundära problem, eller ännu bättre förebygga att de alls uppkommer. Det är dessvärre detta som de flesta "interventioner" siktat in sig på och mäter. Inte autistiska drag.

Dessvärre? Är det inte bra att inte få sekundära problem?
Eller menar du att det är olyckligt att proffsen tror att det är autismen de botar? För det är klart att de då också ger ett felaktigt budskap till mottagaren. Det vore bra om den förstod att den lär sig strategier för att klara vissa situationer, eller att vissa problem inte är dess personlighet.

13 maj 2009, 09:25
Medlem
Solenoid skrev:
Dessvärre? Är det inte bra att inte få sekundära problem?

Självklart, men man tror ju att man botat autismen när man botat pålagringar. Det är ju det som är dessvärre. Det ger en felaktig bild av vad autism är för något.

Solenoid skrev:
Eller menar du att det är olyckligt att proffsen tror att det är autismen de botar? För det är klart att de då också ger ett felaktigt budskap till mottagaren. Det vore bra om den förstod att den lär sig strategier för att klara vissa situationer, eller att vissa problem inte är dess personlighet.

Jo, precis.

13 maj 2009, 13:32
Medlem
Hittade den här artikeln
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17924183&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum
En studie som visar att 19% med autismdiagnos med tiden kommer att glida ur autismspektrat.

För mig var det här helt nytt.
Jag ger rdos en poäng till sin kritiska inställning i den här tråden.

14 maj 2009, 15:22
Medlem
"In this study, 77 children received a diagnostic and developmental evaluation between 16 and 35 months and also between 42 and 82 months."

"Results indicate diagnostic stability at acceptable levels for diagnoses made at age 2."

Så tidigt brukar man väl ändå inte ställa diagnos, åtminstone inte i Sverige?

"Movement off the spectrum may reflect true improvement based on maturation, intervention, or over-diagnosis at age 2".

Sannolikt det senare. Men Ufo, missade du ordet "intervention"? Det kan ju tolkas som att de som lyckats "glida ur autismspektrumet" gjort det ju just tack vare insatser som terapi?

Men det är klart att man mognar med åren och lär sig saker (att förställa sig i sociala situationer). Det tror jag att de flesta av oss med AS känner. Och då är det ju sannolikt att man kan förställa sig så mycket att det faktiskt inte märks att man har problem.

14 maj 2009, 17:07
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.