Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Din första mobiltelefon? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Din första mobiltelefon?
Incognita skrev:
Som barn önskade jag mig så hett en kobratelefon att jag en gång försökte tvinga min mamma att köpa en genom att ta den och springa ut med den från affären. Det gick inte så bra. :(

Tog sladden slut?

3 mars 2012, 18:05
Moderator
Incognita skrev:
:oops: Jag brukar nog inte ta till mig ny teknik förrän ungefär alla andra än min mamma har gjort det :P så de första varianterna gick mig helt förbi, men när de andra började ha små mobiler började jag ta över andras avlagda. Eller rättare sagt, jag lånade dåvarande makens som han tagit över från någon. Den var ganska rejäl, vill jag minnas. Min första egna var en väldigt simpel Nokia helt utan lull-lull. Och nu när "alla andra" har stora platta telefoner med enorma displayer ("pekskärmar" kanske man säger) har jag en liten fjutt som man kan ta foton med - jiiha... Någon gång kanske jag lär mig hur man för över musik till den också. :roll: Eller så får jag be exmaken göra det för sjuttioelfte gången i ordningen.

Du kan nog lägga mig till din mamma. Jag har fortfarande en som man varken kan fota eller skicka eller ta emot bilder med. (Men utan uppstickande antenn. :P )
Den förra var den första, av samma tekniska generation och en bekants avlagda. Flera år sedan. Rentav tio vid det här laget? :? Fast då "alla" andra naturligtvis hade.

Incognita skrev:
Som barn önskade jag mig så hett en kobratelefon att jag en gång försökte tvinga min mamma att köpa en genom att ta den och springa ut med den från affären. Det gick inte så bra. :(

Det var lustigt (missförstå mig rätt). Vi var de enda jag visste som hade en kobra (fast mina föräldrar sa "erikofon"), precis som vi var de enda som... otaliga saker. En del av straffet jag hade att hantera, den obegripliga konflikten mellan vår familj och resten av världen. (Ändå tyckte jag redan då att den var snygg. Men det andra var ju viktigare.)

3 mars 2012, 18:17
Moderator
Schueberird skrev:
Incognita skrev:

Tog sladden slut?

:lol: Nä... Min mamma var snabbare än jag. :(

@Zombie: Men... då var ni ju ascoola! Det var bara de andra som inte fattade det. Jag antar att det kändes ungefär som de rejäla läderstövlarna med ordentligt tåutrymme som jag fick dras med på 80-talet i känslig ålder. Och manchesterbyxor innan det blev modernt igen. :shock: Det hade jag förträngt.

3 mars 2012, 18:49
Medlem
Zombie skrev:
Den förra var den första, av samma tekniska generation och en bekants avlagda. Flera år sedan. Rentav tio vid det här laget? :? Fast då "alla" andra naturligtvis hade.

Då har du ju haft hela dubbelt så många som jag har haft - jävla prylnörd :P Dessutom skaffade du din första långt innan jag skaffade min första. Att du alltid ska vara så kåt på ny teknik... 8-)

3 mars 2012, 19:39
Moderator
Incognita skrev:
@Zombie: Men... då var ni ju ascoola! Det var bara de andra som inte fattade det. Jag antar att det kändes ungefär som de rejäla läderstövlarna med ordentligt tåutrymme som jag fick dras med på 80-talet i känslig ålder. Och manchesterbyxor innan det blev modernt igen. :shock: Det hade jag förträngt.
Ja, foträta skodon och att ständigt vara precis ur fas med modet känner jag också igen. Men ascoola... nja, en del var ju förnuftigt och något enstaka till och med vackert (som kobran och andra enskilda drag i deras inredande); men annat var faktiskt fult, borta i huvet, löjligt, psykologiskt omdömeslöst mot barn och bara lost. (Nej, jag har inte heller bearbetat det där färdigt...)

Schueberird skrev:
Då har du ju haft hela dubbelt så många som jag har haft - jävla prylnörd :P
Ändå kan du skicka bilder med din, om jag minns rätt... prylonörd eller ej, tekniknörden förnekar sig inte. :ugeek:

Schueberird skrev:
Dessutom skaffade du din första långt innan jag skaffade min första. Att du alltid ska vara så kåt
Ja, det är jobbigt.

Schueberird skrev:
på ny teknik... 8-)
Nja, rätt mycket vanilj faktiskt.

3 mars 2012, 20:15
Medlem
Zombie skrev:
Ändå kan du skicka bilder med din, om jag minns rätt... prylonörd eller ej, tekniknörden förnekar sig inte. :ugeek:

Psch... petitesser... :P

3 mars 2012, 20:54
Medlem
mina telefoner i turordning saknas säkert någon
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

4 mars 2012, 01:09
Medlem
Var inte de där nokiorna hemskt tråkiga efter den lyxiga startacen?

4 mars 2012, 08:45
Medlem
Savanten Svante skrev:
Var inte de där nokiorna hemskt tråkiga efter den lyxiga startacen?

:D Tja detta begav sig på den tiden när man firade jul till minne av Jesu födelse och
telefonerna var till för att ringa, så när man köpte telefonen så var det andra prioriteringar typ:
1. storlek (undantaget var hoppet från Startacen till 2110)
2. batteritid
3. användarvänlighet
och där slog Nokia det flesta med hästlängder
sen kom nya krav som t ex FM-radio, stöttålighet, fuktskyddad

men Motorola Startac var en trevlig liten sak men inte särskilt tålig :?

4 mars 2012, 22:49
Medlem
Jag tvingades av min mamma att skaffa mobil, en nokia 3310 blev det. Den var en bra mobil. Nu har jag drabbats av Iphone. Jag skulle vilja ha en android härnäst men gillar inte telefonifunktionen. SMS och datatrafik är det enda jag använder frivilligt. Har ingen fast telefon men hade en gång i tiden funderingar på att man kunde ha det till att leka med, men nu finns få modem att ringa upp så det sk jag nog låta bli. Har dock ett berg av gamla modem (flera 56k,ett ISDN,flera ADSL) hemma som jag skulle kunna använda till att leka med, men så ska man ju ha tid också.

5 mars 2012, 03:45
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.