Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Npf länkat till neandertalsgener 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Npf länkat till neandertalsgener
Japp, det stämmer. Jag har med snart 99% säkerthet länkat ihop npf (Aspie Quiz) med ett gentest som estimerar en persons neandertalsarv. Det borde väl göra att alla erkänner neandertalsteorin som sanning? :mrgreen:

29 februari 2012, 23:01
Medlem
Inlägg Re: Npf länkat till neandertalsgener
Välkommen tillbaka, det var länge sedan sist.
rdos skrev:
Japp, det stämmer. Jag har med snart 99% säkerthet länkat ihop npf (Aspie Quiz) med ett gentest som estimerar en persons neandertalsarv. Det borde väl göra att alla erkänner neandertalsteorin som sanning? :mrgreen:
Härligt.

29 februari 2012, 23:05
Medlem
Intressant vilka frågor som har högst korrelation:

mer än 0.3
Do you tend to notice details that others do not?
Do you have a tendency to become stuck when asked questions in social situation?
Do you avoid talking face to face with someone you don't know very well?
Do you find it natural to wave or say 'hi' when you meet people? (not)
Do you have problems with timing in conversations?
Do you instinctively know when it is your turn to speak when talking on the phone? (not)

mellan 0.25 och 0.3
Do you notice patterns in things all the time?
Do you get very tired after socializing, and need to regenerate alone?
Do you dislike being touched or hugged unless you're prepared or have asked for it?
Do you enjoy meeting new people? (not)
Do you sometimes mix up pronouns and, for example, say "you" or "we" when you mean "me" or vice versa?
Do others often misunderstand you?
Are you or have you been hyperactive?
Do you have difficulties with activities requiring manual precision, e.g sewing, tying shoe-laces, fastening buttons or handling small objects?
Has it been harder for you than for others to keep friends?

mellan 0.20 och 0.25
Do you tend to get so absorbed by your special interests that you forget or ignore everything else?
Do you or others think that you have unconventional ways of solving problems?
Do you need to do things yourself in order to remember them?
Before doing something or going somewhere, do you need to have a picture in your mind of what's going to happen so as to be able to prepare yourself mentally first?
Are your views typical of your peer group? (not)
Do you enjoy gossip? (not)
Do you dislike shaking hands with strangers?
Have you been accused of staring?
Do you sometimes have an urge to jump over things?
Are you bothered by clothes tags or light touch?
Are you hypo- or hypersensitive to physical pain, or even enjoy some types of pain?
Do you find it hard to tell the age of people?

29 februari 2012, 23:48
Moderator
Hur länkar du ihop dem då? Förklara gärna! Och kan du belägga att dina frågor fångar upp just dem med npf och inte andra? Visst kan jag känna igen mig i många av dina frågor, men det räcker ju inte för vetenskapen precis. Jag får en känsla av cirkelargumentation.

1 mars 2012, 12:42
Medlem
Incognita skrev:
Hur länkar du ihop dem då? Förklara gärna!

Poäng på Aspie Quiz är korrelerade med procent neandertalsarv enligt 23andme.

Incognita skrev:
Och kan du belägga att dina frågor fångar upp just dem med npf och inte andra? Visst kan jag känna igen mig i många av dina frågor, men det räcker ju inte för vetenskapen precis.

Det är omöjligt då npf inte är ett väldefinierat begrepp.

2 mars 2012, 00:04
Medlem
Vad var det som fick dig att börja forska om en koppling mellan neandertal och npf? Jag har svårt att visualisera upphovet till hur du såg att det kunde finnas ett släktskap.

2 mars 2012, 07:17
Medlem
mogfelat skrev:
Vad var det som fick dig att börja forska om en koppling mellan neandertal och npf?

En lång historia som går tillbaka till 2000-2001. Det var då som jag började undersöka AS då min dotter misstänktes vara autistisk. Först var jag positivt inställd till neuropsykiatrin, och läste på en massa. Allt eftersom de inte kunde "leverera" något trovärdigt så började jag själv intressera mig för ämnet. Då jag själv dessutom hade åtskilliga drag som inte med bästa vilja i världen kan kategoriseras som "dysfunktioner" så började jag misstänka att man var på helt fel väg. Jag är ju dessutom uppväxt i en familj där båda föräldrarna hade npf, och där jag såg omvärlden som konstig och oss som normala. Själva idéen om neandertal kom jag på av en slump mest (några fragmentariska minnen av att ha hört om någon annan art av människa). När jag väl började läsa om dem, och läsa mer om antrolopogi, så föll det hela på plats.

2 mars 2012, 14:00
Medlem
Länk till bloginlägg på ämnet: http://blog.rdos.net/?p=105

1 maj 2012, 22:28
Medlem
Får jag ställa en dum fråga?

Hur många anhängare till din neanderthalarteori har du? Har du koll?

Tänk om vi egentligen är Homo erectus soloensis?

1 maj 2012, 22:41
Medlem
Savanten Svante skrev:
Får jag ställa en dum fråga?

Hur många anhängare till din neanderthalarteori har du? Har du koll?

Nej, jag vet bara hur många som öppnar sidan. I mars var det drygt 6000, och den siste April ca 200. Det är förresten en klar ökning sedan tidigare.

Dessutom så är det numera ca 1000 personer per dag som gör Aspie Quiz, mot 150-200 förra året.

Jag är visst rätt så populär nuförtiden. Får oxå meddelande från min host då och då att man bootat om för att mitt konto använt för mycket resurser.

Savanten Svante skrev:
Tänk om vi egentligen är Homo erectus soloensis?

Ganska troligt att det mestadels är ifrån Homo erectus som vi har våra drag, mestadels ärvt via Neanderthal.

1 maj 2012, 23:31
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.