Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Schueberird skrev:
Just nu sitter jag och dreglar lite över dessa:
http://arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15252
Tyvärr har jag ingen grädde hemma, men visst går det att använda mjölk och lite flytande margarin istället? Ja, det går säkert! :mrgreen:

Ikväll ersatte jag, utöver grädden med mjölk och flytande margarin, apelsinen med lime och ägget med sirap och mjölk.

Och så hittade jag ett recept på risförpackningen med ingredienser som jag råkade ha hemma de flesta av, så där blev det också lite spontanmatlagning.

25 februari 2012, 02:46
Medlem
Istället för de olika nötterna tog jag mandel, men den räckte inte riktigt, så jag fyllde på med kokosflingor.

Bild

25 februari 2012, 17:28
Medlem
Schueberird skrev:
Jag försökte tillverka ett äggtorn i ett stycke, men det var lite svårt, eftersom det uppvispade ägget, naturligt nog kan man tycka, inte stelnade i den övre halvan, så jag var tvungen att hälla av den övre delen, ta bort den undre, hälla tillbaka den övre och sedan lägga på den undre, så att den övre blev den undre och den undre blev den övre.

En annan idé är att lägga en form med sluten botten i en kastrull, hälla på vatten ungefär upp till hälften av formen och sedan låta vattnet sjuda innan det uppvispade ägget hälls i formen för att sedan få stelna långsamt medan vattnet sjuder (det får inte koka för annars kan formen börja skaka och ägget rinna över).

Bild

25 februari 2012, 18:00
Medlem
Färsk timjan på smörgåsen var riktigt gott:
Bild

25 februari 2012, 18:04
Medlem
Här förbereder jag kycklinggrytan:
Bild

25 februari 2012, 18:33
Medlem
Eftersom jag inte orkar gå och handla, så försöker jag laga mat på det som finns hemma - och som tur så finns det fortfarande något att laga mat på...

Idag blev det havregrynsgröt med katrinplommon, kokosflingor, solrosfrön, pumpafrön och till det bredde jag leverpastej på kokta potatisskivor (eftersom jag inte har något bröd hemma) och lade på en skiva gurka och lite ost på några.

Just nu gräddar jag tortillas, men ersatte majsmjölet med kornmjöl, eftersom jag gissar att de har ungefär samma bakegenskaper. Köttfärssås från frysen blir fyllning tillsammans med sambal oelek och röd paprika. Grönt te dricks till.

25 februari 2012, 20:55
Medlem
Bild
Utkavlade och lagda på hög i väntan på gräddning.

Bild
Det visade sig att 1 minut på varje sida var lagom (inte 2 som det stod i receptet).

Bild
De gräddade las tortillas ligger under en bakduk för att hålla sig mjuka.

Nu har jag lite frukostbröd imorgon också.

25 februari 2012, 21:39
Medlem
Idag som färsk tilläggsmat fick hamstern det jag ätit. Okinawainspirerad diet, sojaböna och sötpotatis.

25 februari 2012, 23:35
Moderator
Nu har jag själv provat att ha fänkål i färssåsen (det blir ju alltid en snutt över när jag gjort bouillabaisse), och det blev verkligen inte dumt alls.

26 februari 2012, 01:21
Medlem
Slängde ihop en 5-minuterscurry bestående av morot, broccoli, purjolök, sojabönor, pulvercurry och örtsalt. Ner i stekpannan. Poff. Låter kanske inte gott men det var gott. Nyttigt också.

26 februari 2012, 03:35
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.