Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 ... 488  Nästa
Vad har du gjort idag? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vad har du gjort idag?
...tittat på "lolhedgehogs".

Här är en annan variant på kuthjul (enligt uppgift den lämpligaste sorten):

21 februari 2012, 22:06
Medlem
idag har jag fikat på ett fik! *fikus*

och så har jag fyndat bok på loppis! Datadyrkarna. Den handlar om skimming och är från 1982.

21 februari 2012, 22:20
Moderator
Men den där uppgiften måste vara felaktig. Eller blir kutryggighet hos igelkottar, på grund av deras naturliga kutrygg, detsamma som svankryggighet hos oss?

21 februari 2012, 23:03
Medlem
Har folk igelkottar som husdjur?! Sjukt.

Jag har gymmat ikväll! Nu är jag mer än hungrig.

21 februari 2012, 23:48
Medlem
Kan man ligga på en spikmatta, måste man kunna gosa med en igelkott.

21 februari 2012, 23:56
Medlem
Jamen alltså - igelkottar är helt underbara djur. Men varför ha dem i fångenskap så där?

Nu ska jag duscha och sova som en duktig flicka.
Natt på er.
:09:

22 februari 2012, 00:02
Medlem
Savanten Svante skrev:
[F]yndat bok på loppis! Datadyrkarna. Den handlar om skimming och är från 1982.

Den har jag i bokhyllan och den är inte så illa för att vara skriven av en (författar-)amatör och på den tiden... det sägs att Jan-Jöran Stenhagen var en pseudonym för Jan Freese - då GD på Datainspektionen. Slutet är lite snöpligt vill jag minnas, som om man strök ett halvt kapitel för att få in boken mellan pärmarna.

22 februari 2012, 00:11
Medlem
Zombie skrev:
Men den där uppgiften måste vara felaktig. Eller blir kutryggighet hos igelkottar, på grund av deras naturliga kutrygg, detsamma som svankryggighet hos oss?

Uppgiften var förvisso inte ett officiellt uttalande från den samlade igelkottsveterinärkåren, men jag kan tänka mig att det inte är bra att böja ryggraden för mycket åt något håll under lång tid, lika lite som det är bra för människor. Det bästa grundtillståendet måste då alltså vara att ha en så rak ryggrad som möjligt, vilket det diskformade "kuthjulet" (i betydelsen "löpmotionshjul") ger. "Dålig" hållning är inte bara en estetisk fråga utan kan också ge ryggont, stelhet (och, som en konsekvens, minskad rörlighet) och, i långa loppet, utstickande kotor som trycker på nerver etc...

CodeRedAlert skrev:
Jamen alltså - igelkottar är helt underbara djur. Men varför ha dem i fångenskap så där?

Det är alltså frågan om afrikanska pygméigelkottar - inte infångade, vilda, europíska igelkottar (vilka det är olagligt att hålla som husdjur).

http://www.horsfieldii.com/igelkott.html

22 februari 2012, 03:00
Medlem
Det är alltså frågan om en art av igelkott som passar som husdjur, men även tamigelkottar kan uppvisa aggressivt beteende precis som katter.

22 februari 2012, 03:04
Moderator
Jag försökte mig på en ordlek: av att kuta borde man få kutrygg. Men alla sätt att få mer information är bra. ;)
Reagerade annars ungefär som CRA, så hoppas de vet vad de gör mot den där arten...

22 februari 2012, 03:06
Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 ... 488  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.