Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Respektivebollarna:
Bild

17 februari 2012, 21:50
Medlem
Jag tycker att fördelning var ypperlig - ett noll till rätt bollar.
(Nu har jag iställer tagit dem under mina vingar. Rör inte min boll!)

17 februari 2012, 21:53
Medlem
Kokboken som syns i bild köpte jag ur en boklåda för några kronor för ungefär tio år sedan.

CodeRedAlert skrev:
Jag tycker att fördelning var ypperlig - ett noll till rätt bollar.
(Nu har jag iställer tagit dem under mina vingar. Rör inte min boll!)

:D

Nu kan de dessutom kallas "chokladbollar", eftersom det faktiskt ingår choklad.

Det där var ett dubbelrim förresten ("ett noll till rätt boll").

17 februari 2012, 22:00
Medlem
Apropå fördelningen, så hade jag lika många av varje från början, men sedan var det några som försvann under mycket mystiska omständigheter under resans gång (den vita chokladen räckte inte till alla, så jag blev tvungen att genast äta upp de obehandlade).

17 februari 2012, 22:03
Medlem
Förresten så har de båda bollsorterna samma inre - det är bara på ytan som de skiljer sig... :07:

17 februari 2012, 22:06
Medlem
Det var en riktigt bra idé att rulla bollarna i smält choklad, eftersom det gör att bollarna håller ihop bättre under ätelsen.

18 februari 2012, 01:06
Medlem
Schueberird skrev:

Vedrökt sidfläsk låter gott. Jag brukar köpa riktig rökt korv: Finfina grejer. Salami är inte riktigt min grej, jag tycker det ofta blir för fett (vilket bildar en äcklig fetthinna i gommen om man inte äter något syrligt till) - om du inte har några särskilda tips!?

Jag varken är eller har varit kock - jag fuskar bara lite på fritiden och ovanstående blir efter recept, även om jag försöker att laga mer och mer på känn.

Nä nåt särskilt tips har jag inte men om man har knäckebröd(utan något på) till Salamin
och sköljer ner det med bubbelvatten spetsat med citron så slipper man en del av fett
känslan, precis som du skriver.
Det vedrökta jokkmokska fläsket var fasktiskt godast, det är starkt rökt och mycket mört,
så det rekomenderas!
Det skulle när jag tänker efter kunna bli bra om man lindade in fläskfile eller köttfärsbiffar
med sådant fläsk.

18 februari 2012, 13:16
Medlem
Jag ska se om jag hittar något jokkmokkskt fläsk nästa gång jag är i affären.

18 februari 2012, 14:55
Medlem
Det blev ingen matlagning idag :(

Jag började dagen med att, efter en ordentlig frukost med frukt och ägg och rökt korv och fan och hans buksvåger, äntligen sanera köket och framförallt spisen ("fördelen med en skitig spis är att lukten av bränt överröster lukten av gamla sopor") och dammsuga hela lägenheten. Sedan satte jag igång diskmaskinen och tänkte att medan den körde kunde jag ju utföra den ombyggelse av kyrkan som jag hade planerat i huvudet, men som vanligt var det en massa andra saker som då också behövde byggas om, så det hela tog så lång tid att det aldrig blev tid över till någon matlagning överhuvudtaget.

Söndagsmiddagen blir desto framemotseddare och kanske även pampigare med två tillbehör till kycklinggrytan istället för bara ett (stekt fänkål och spenat med rosenvatten och rostade pinjenötter).

19 februari 2012, 04:52
Medlem
Nu är jag mätt. Den stekta fänkålen blev riktigt god: Den kokades först 25 minuter tillsammans med färsk timjan, persilja och lagerblad (tills den var mjuk, men fortfarande knaprig) och sedan stektes den i ugnen 10 minuter med parmesanost och olivolja. Jag skippade spenaten idag, men det kanske blir senare, eftersom det finns kvar minst två middagar kycklinggryta.

19 februari 2012, 23:40
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.